Live op het autosalon van Parijs: over Franse thuisspelers, Chinese nieuwkomers en microwagens

Het autosalon in Parijs draait op volle toeren en ook FLEET.be heeft een ploeg ter plaatse. Hieronder lees je hun avonturen in de lichtstad.

9u: Dacia

‘s Ochtends schuiven we aan om het autosalon binnen te mogen en als allereerste ontdekken we de nieuwe merkidentiteit van Dacia. Centraal staat natuurlijk het nieuwe Dacia logo (Dacia Link) waarin de gestroomlijnde lijnen van een ‘D’ en ‘C’ samenkomen als de schakels van een ketting: een symbool voor robuustheid en eenvoud. Met het nieuwe logo onderstreept Dacia zijn merkwaarden: een essentieel merk dat cool, robuust, outdoor en eco-smart (economisch en ecologisch) is.

Natuurlijk zijn er ook auto’s te zien op de stand. Het hele gamma zelfs. Toch is de grootste blikvanger een concept car, de Manifesto. De stoere buggy bestaat uit gerecycleerde koetswerkpanelen en lekvrije terreinbanden. Tenslotte kan je het platform achteraan als werkbank gebruiken, terwijl de accu van de auto stroomt levert voor de toestellen die je nodig hebt.

Tijdens het Autosalon van Parijs presenteert Dacia ook zijn eerste hybride aandrijflijn: de HYBRID 140. De aandrijflijn debuteert in 2023 in de Jogger.

9u35: Alpine

We laten het Roemeense merk – weliswaar onderdeel van het Franse Renault – voor wat het is en komen voor het eerst op een stand van een thuisspeler. Citroën mag dan wel het salon in de eigen hoofdstad links laten liggen, een aantal andere blauw-wit-rode merken komen wel hun nieuwigheden voorstellen.

Alpine trekt de aandacht met een F1-bolide van Esteban Ocon, maar kijkt ook naar de toekomst met de Alpenglow. Een sportieve conceptwagen die de link moet leggen met de racerijtak van het merk, maar ook ecologische credibiliteit moet geven. De Alpenglow rijdt immers op… waterstof!

Laatste wagen op de stand is de A110 R, de meest extreme variant van het model. Visueel is het model een knipoog naar F1-coureur Fernando Alonso, met een diepblauw koetswerk. De achterkant van de auto is donkerder, met opvallende grafische elementen: de achterkant is zwart en de steunen van de spoiler zijn zwart geanodiseerd. De remklauwen zijn dan weer oranje, een knipoog naar de kleuren van Fernando Alonso.

Details zoals de grijze randen op de velgen, de blauw-oranje-gele vlag in de historische kleuren van de coureur op de achterzijruiten en de geverniste handtekening van Fernando Alonso herinneren aan deze unieke samenwerking en bieden meer exclusiviteit aan verzamelaars. Op de zonneklep is met laser een zin gegraveerd die zijn filosofie typeert: “There is more than one path to the top of the mountain” (“Er is meer dan één weg om de top te bereiken”). Tot slot komen er ook 32 Fernando Alonso editions van het model. Elk plaatje op de middenconsole draagt de naam van het circuit en het jaar van een van die overwinningen van de tweevoudig wereldkampioen. De gelukkige kopers van deze zeer beperkte en exclusieve reeks krijgen een replica-racehelm van Fernando Alonso, ondertekend door de tweevoudig wereldkampioen.

9u55: Vinfast

Tijd voor de eerste vreemde eend op dit salon. Heel wat traditionele merken laten Parijs links liggen en verschillende nieuwe spelers maken gebruik van die leegte om de spotlights op zich te richten. Vinfast is er daar één van. Het Vietnamese merk is voorlopig nog niet actief in ons land, maar in Nederland kan je binnenkort deze elektrische VF7 en VF6 kopen.

10u10 Nog meer exoten

Op weg naar Jeep passeren we nog meer nieuwe merken die schreeuwen om aandacht. Bij ons zie je ze voorlopig nog niet, maar in China is de Wey Coffee PHEV een populair model. De plug-in met 145 km autonomie zou het ook in onze vloten niet slecht doen door zijn gunstige CO2.

Iets verderop staat de HUV van het Frans-Marokkaanse NAMX, ontworpen door Pininfarina en rijdend op waterstof, net als de bolide van Hopium. Hun Machina beschikt over 500 pk!

10u25: Jeep

Wanneer we bij Jeep aankomen, staat de grote nieuwigheid nog onder doek: de Avenger moet dan ook een superheld voor het merk worden, want het is de elektrische pionier van het merk. Hij steunt wel op dezelfde fundamenten als stalgenoten Opel Mokka of Peugeot e-2008: zo’n 400 km rijbereik dankzij het accupakket van 54 kWh.

10u45: BYD

Ook BYD maakt van de lichten van Parijs gebruik om het merk extra ruchtbaarheid te geven. Wij mochten al eerder kennis maken met de strategie van BYD en de eerste drie modellen waarmee het Chinese merk voet aan grond zet in Europa, maar ook in Parijs kan je naar de Han, Tang en Atto 3 komen kijken.

11u05: Klein en schattig

Ook een trend op het Salon van Parijs: de zogenaamde Microwagens. Kleine stadskarretjes, veelal elektrisch, met een vrij beperkte aankoopprijs die zich moeiteloos in het kleinste parkeerplekje murwen. We herkennen onder meer de ruigere e.Wave X, de Citytransformer met Lamborghinideuren, en de Microlino. Die laatste, gebaseerd op de legendarische BMW Isetta, die in ons land door D’Ieteren ingevoerd zal worden. Ook de Weez, de Silence Urbana en de ge 3D-printe Yoyo XEV vielen op als elektrische stadswagens.

11u20: Peugeot & DS

Zustermerk Citroën is er niet, maar Peugeot en DS verdedigen wel de eer van het voormalige PSA, ondertussen opgegaan in Stellantis. DS deed het met facelifts van de DS 3 en de DS 7, terwijl Peugeot de plug-in hybride 408 in evidentie plaatste, een wagen die qua design wat schippert tussen een SUV, een coupé en een hatchback.

11u45: Renault

Alvorens de Franse cuisine te gaan verkennen, stoppen we nog bij Renault, dat heel wat nieuws op de stand heeft staan. Daar staat de Austral, waar u binnenkort een test van kan lezen in het volgende FLEET magazine (abonneer u hier gratis), toch zijn het de concept cars die het meest opvallen.

De 4Ever Trophy is een reïncarnatie van de legendarische 4L, zij het in een stoer offroaderjasje. Het model wordt getoond in de aanloop van de echte terugkeer van de Renault 4, als volledig elektrisch model. De Renault R5 Turbo 3E is ook een knipoog naar het verleden, zij het in racevorm. Met flink wat spoilerwerk en 380 elektrische paarden is hij een hommage aan de Renault 5 Turbo. Renault heeft de retrosmaak duidelijk te pakken.

Verder ook de Renault Kangoo Hippie Caviar Motel, een kampeerwagen voor hipsters, en natuurlijk de Megane e-Tech, de populaire EV van het merk.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine