Lockdown 2.0: dit is impact op voertuigverhuur, verkoop en after sales

De sectorfederaties Traxio, Renta en Febiac geven na de publicatie  van de maatregelen van het overlegcomité vandaag richtlijnen aan hun leden. Deze kunnen nog worden aangepast na de publicatie van het Ministerieel Besluit dat de aangekondigde maatregelen bekrachtigt. De teneur is duidelijk: showrooms allemaal dicht maar voor de rest blijft – vooral qua after sales en verhuuractiviteiten – veel mogelijk.

Impact op verhuuractiviteiten

“Collect & go” en thuisleveringen zijn toegestaan. Dit betekent dat huurvoertuigen altijd kunnen worden opgehaald en ingeleverd bij de verhuurbedrijven. Verhuurders kunnen de voertuigen ook naar klanten brengen of ophalen bij hun klanten (op kantoor of thuis).

Alleen levering en ophaling zijn mogelijk na voorafgaande reservering. Renta doet ook een beroep op haar leden om hun procedures aan te passen, zodat alle formaliteiten met de klant tot een minimum worden beperkt en klanten buiten de kantoren worden ontvangen. Dit omdat de toegang tot commerciële ruimtes verboden is.

Concessiehouders: thuisleveren én afhalen toegelaten

Winkels en showrooms (zowel B2B als B2C) alsook ‘togen’ van groothandels moeten sluiten. Ook individuele afspraken met prospekten/klanten in de showrooms en winkels zijn niet toegelaten. Wachtruimten voor klanten zijn niet toegelaten.

Dit betekent echter niet dat alle verkoopsactiviteiten deze keer volledig stilvallen. Goederen, met inbegrip van auto’s, motorfietsen, fietsen, banden, onderdelen, materialen mogen :

  • geleverd worden bij de klant thuis
  • afgehaald worden door de klant, echter buiten de winkel/showroom
  • deze producten moeten op voorhand (via papieren of elektronische bestelbon, telefonisch, e-commerce (*)…) besteld zijn
  • de hygiënevoorschriften moeten strikt worden nageleefd. Alle producten en voertuigen moeten grondig worden ontsmet, er mag geen fysiek contact met de klant zijn en de sociale afstanden moeten gerespecteerd worden

Herstellingen én onderhoud

Alle herstellingen in garages en fietswinkels zijn toegelaten, dus niet alleen dringende. Vice-Premier Georges Gilkinet bevestigt ondertussen dat ook regulier onderhoud en bandenwissels gewoon kunnen plaatsvinden. Werkplaatsen mogen dus operationeel blijven. Er mogen evenwel geen klanten in worden ontvangen. Hoe dat dan concreet gaat, is nog niet helemaal duidelijk. Overhandiging van het voertuig en/of de sleutels buiten de werkplaats? Het is nog even wachten op het ministerieel besluit voor de concrete procedure. Telewerk is vanzelfsprekend niet mogelijk in een werkplaats. Maar de strenge regels rond social distancing blijven wel van kracht, bedrijfskantines moeten ook gesloten worden.

Keuringsstations blijven open

Deze keer zullen keuringsstations niet gesloten worden maar verder doorwerken met inachtneming van de bestaande Covid-19 maatregelen.

Reacties

Reactie van Frank Van Gool, directeur van Renta :

“Wij zijn zeer tevreden dat zowat alle dienstverlening in onze sector mogelijk blijft. Belangrijk te melden dat wanneer u een voertuig wil binnenleveren of ophalen op voorhand een afspraak of reservatie gemaakt moet worden en dat de winkel- en wachtruimtes niet toegankelijk zijn voor klanten in verhuurkantoren en garages. Onze sector staat klaar om iedereen mobiel te houden in deze moeilijke tijden en doet er alles aan om verder te werken in de meest veilige omstandigheden.”

Traxio reageert via zijn woordvoerder Filip Rylant gematigd positief:

“Dat alle showroomactiviteiten worden stilgelegd, is natuurlijk een opdoffer die opnieuw een zwaar financieel impact zal hebben op onze leden. Dat geldt trouwens ook voor de sector van tweedehandswagens. Niettemin kunnen we nu veel meer mensen aan het werk houden in after sales en ook qua verkoop zijn er dankzij aflevering en afhalen meer mogelijkheden. In die zin zijn we tevreden dat de regering geleerd heeft uit de eerste lockdown door onze leden toch wat meer vrijheid te geven. Onze lobbying tijdens de eerste lockdown heeft resultaat opgeleverd en vermijdt ook oneerlijke concurrentie, zoals bijvoorbeeld de verkoop van fietsen in grootwarenhuizen. De overheid heeft ook aangekondigd dat het pakket aan steunmaatregelen zal herbekeken worden. Van zodra we daar meer concrete inforlmatie over hebben, zullen we die delen met onze leden.”

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine