Long Term Test Ford Focus: Herwonnen rijplezier

De kans dat we vanaf volgend jaar te maken krijgen met WLTP-waarden en niet meer de NEDC 2.0-waarden is vrij groot. Het is dan ook niet meer dan logisch dat een aantal bestuurders niet meer afkerig staan tegenover downsizing. Bovendien is er nu ook het mobiliteitsbudget waardoor compactere modellen misschien aan een revival toe zijn en dus een beetje terrein kunnen terugnemen op de populaire SUV’s. En als je dan toch in dat segment gaat shoppen, dan kan je niet om de nieuwe Focus heen.

We rijden nu al enkele maanden rond met de Ford Focus ST-Line en in het eerste artikel kon u al lezen dat we zeer te spreken zijn over de complete uitrusting van deze versie. Vooral zaken zoals de head-up display en het draadloos laden van de smartphone zijn details die we wel weten te appreciëren. Alleen zijn we niet echt wild van het analoge dashboard. Anno 2019 was het misschien toch logischer geweest om voor een (op zijn minst gedeeltelijk) digitaal dashboard te kiezen.

In deze automatische versie is er geen versnellingspook. Je kiest de rijstand met een draaiknop. Dat zorgt voor plaatsbesparing maar fan zijn we niet van het concept. Je kan de knop niet op de tast bedienen maar moet telkens goed kijken of je hem wel in de juiste stand zet. En even snel naar neutraal gaan omdat je in een slip bent geraakt, dat kan je helemaal vergeten. Manueel schakelen kan overigens wel met paddles aan het stuur.

Een auto met een wegligging!

De Focus geeft veel feedback en ligt strak op de weg. Een auto waarmee je nog eens lekker door de bocht kan zonder het gevoel te hebben dat hij gesteriliseerd is, dat was al even geleden. Met 120 pk kan je het geen pret-“raket” noemen, maar het “pret”-gedeelte kunnen we beamen. Je voelt dat het onderstel zelf genoeg in zijn mars heeft om de klus te klaren zonder de alomtegenwoordige elektronische regelneven.

Overigens is het leuk switchen tussen de verschillende rijmodi: relaxed cruisen in eco-modus op de autosnelweg en dan in sport-stand als het wat pittiger mag. Je hebt ook nog de normal-stand maar die gebruiken we het minst. Dat resulteert tot nog toe in een gemiddeld verbruik van 6,2 l/100 km. De diesel is in sport-stand niet echt sloom maar moest de automaat wat flukser reageren, dan zou hij beter uit de verf komen. Dat kan je wel compenseren door zelf te schakelen aan het stuur.

Een andere troef van deze Focus: hij is binnenin behoorlijk ruim maar ook compact genoeg om vlot overal te maneuvreren en parkeren. Je zit natuurlijk lager dan in een SUV, maar dat ongemak nemen we er graag bij voor het dagelijkse rijplezier dat deze Focus dagelijk serveert.

In het volgende – en laatste artikel – geven we u onze eindconclusies en kijk ondertussen ook uit naar www.fleet.be voor het videoverslag van de Ford Focus.


Fleet facts:

Leasingbudget (EcoBlue ST-Line): €431

Normverbruik gemengd: 3,6 l/100 km

CO2-uitstoot: 97 g/km

CO2-bijdrage per maand: 28,91 €

Fiscale aftrekbaarheid: 90%

VAA per maand: €120,62/maand

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!