Long term test Nissan X-Trail: een afdeling hoger

DSC_0064-optimized

Tegenwoordig is het slalommen tussen de marketingterminologie om een auto de juiste benaming te geven. Terwijl Nissan zijn Qashqai niet graag als een SUV bestempeld ziet, maar eerder als een crossover, twijfelen we nog bij deze Nissan X-Trail. Maar de belangrijkste vraag die we moeten stellen is: kan hij het succes van de Qashqai evenaren? Tijd voor een langeduurtest!

De Qashqai heeft Nissan geen windeieren gelegd: immens populair, ook in fleet. De vorige X-Trail was echter een twijfelgeval: een robuuste look en niet geheel onbeslagen off-road. Vanzelfsprekend was er een publiek voor maar het fleetpotentieel was lager dan dat van de Qashqai.  De nieuwe X-Trail verschuift echter meer richting Qashqai: vloeiende lijnen, allemaal wat gesofisticeerder. Eigenlijk een grote Qashqai dus … en dat is geen toeval want de Qashqai+2 verdwijnt uit het gamma.

Een maatje meer …

Stilistisch is de X-Trail duidelijk schatplichtig aan de Qashqai maar hij speelt qua afmetingen toch een afdeling hoger. Dat merk je in de eerste plaats aan de zee van ruimte op de achterbank en ook het koffervolume (550 l en 1.982 l met neergeklapte achterbank) mag gezien worden. Bovendien verschuift de achterbank over 20 cm en kan je ook de hellingshoek van de rugleuning instellen. Desgewenst kan u een extra zetelrij bestellen, waardoor er zeven zitplaatsen zijn. Maar verwacht dan niet hetzelfde zitcomfort als op de “normale” achterbank.

Wij kregen van de invoerder een Tekna-uitvoering en die is rijkelijk uitgerust met zowel veiligheids- als comfortfeatures. Nissan Safety Shield is een combinatie van zeven uiteenlopende veiligheids- en rijhulpsystemen: Driver Attention Alert, Traffic Sign Recognition, Forward Emergency Braking, Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, Moving Object Detection en High Beam Assist. En ook qua connectiviteit zit alles snor dankzij USB- en aux-aansluitingen en natuurlijk ook bluetooth. De hele lijst van de Tekna-uitvoering hier neerpennen, zou ons te ver leiden. Daarvoor sturen we u graag door naar de site van de invoerder. Toch één heel leuk detail dat in het oog springt: de twee centrale bekerhouders kunnen gekoeld worden. Cool!

Twee motoren

Het motorenaanbod in de X-Trail is eenvoudig: een DIG-T benzinemotor van 163 pk en een 1.6 dCi-diesel van 130 pk … met een uitstoot van 133 g CO2/km. Dat maakt hem voor 75% fiscaal aftrekbaar. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan een manuele zesbak en inschakelbare 4×4-aandrijving. Volgende week geven we u onze eerste rij-impressies!