Lynk & Co 01: de automobiele streamingdienst

Lynk & Co heeft zijn hoofdkwartier in Zweden maar produceert zijn auto’s wel in China. Ik hoor het u al denken: een Chinese auto, wie zit daar op te wachten? Maar wacht nog even met de smalende commentaren. Lynk & Co maakt deel uit van het Chinese Geely. Een gigant die ook eigenaar is van Lotus, Volvo en Polestar. De Lynk & Co 01, waar ik twee uur mee mochten rijden, is technisch trouwens schatplichtig aan de Volvo XC40.

Maar voor ik het heb over mijn korte rijervaring eerst iets meer over hoe Lynk & Co het verschil wil maken met een nieuwe vorm van autorijden. Je kan de Lynk & Co 01 wel online kopen voor 39.000 euro maar eigenlijk hebben ze liever dat je hem huurt via wat ze zelf hun “automobiele streamingdienst” noemen. Dat kan via een “membership” voor een vaste all-in prijs van 500 €/maand en 1.250 km/maand. Rij je meer, dan betaal je 0,15 cent voor iedere extra gereden kilometer. Alle taksen, verzekering, onderhoud (via het Volvo-netwerk) zijn inbegrepen. Uiteindelijk betaal je alleen extra voor je benzine en eventuele boetes. Overigens kunnen bedrijven volgens hetzelfde principe de auto huren, maar leasing op langere termijn is ook mogelijk.

Is dit membership concept dan een beetje zoals private lease? Ja en nee. Hoewel je in dit segment aan lagere prijzen private lease kan shoppen dan 500 €/maand, is het concept wel verschillend. Je huurt de Lynk & Co 01 per maand zonder een doorlopend abonnement. Je kan het even eenvoudig opzeggen als een Netflix- of Spotify abonnement en later gewoon weer opnieuw opnemen. Bovendien kan je je Lynk & Co 01 ook onderverhuren via een deelplatform (met een app) aan een prijs die je zelf bepaalt. Ook mensen zonder een Lynk & Co, kunnen dus een membership krijgen. Ze betalen dan alleen voor het gebruik van iemand anders zijn auto. Zelfs als de members hun auto voor maar 50 euro per dag verhuren – wat onder de marktprijs is in dit segment bij de grote carrental-bedrijven – kunnen ze met enkele verhuurbeurten de eindafrekening drukken.

Europese versie

De Lynk & Co is 01 geen nieuwe auto. Geely produceert hem al sinds 2017 voor de Chinese markt onder de naam CX11. De versie die wij krijgen, is een facelift met een aantal aanpassingen om te voldoen aan de eisen van de Europese markt, zoals een ander dashboard. De Lynk & Co 01 bestaat in twee kleuren (zwart en blauw) en is altijd full option. Dat gaat van rijhulpsystemen en comfortfuncties tot een zonnedak over de hele lengte en 20 duims velgen.

De assemblagekwaliteit en afwerking is prima en ook de layout van het dasboard ziet er netjes uit. Laat de “Chinese brol” commentaren dus maar achterwege, dit is van een zeer degelijk niveau. De echte eyecatcher is het grote centrale aanraakscherm met een home button, niet toevallig zoals bij Volvo. Logisch geordend apps en functies en ook een snelle reactietijd. Ik ken wel een paar merken die op dit vlak minder goed scoren. De stembegeleiding zorgde voor een glimlach, want die heeft een hoog Mickey Mouse gehalte. Best een toontje lager laten zingen.

De opvallend vormgegeven voorste zetels geven een goede steun en achteraan word je verwend met flink wat beenruimte. De koffer heeft 466 liter aan volume (1213 neergeklapte achterbank). Niet slecht, maar concurrenten zoals de Hyundai Tucson en VW Tiguan doen het wel beter met meer dan 600 liter.

Motor: plug-in hybride

De Lynk & Co heeft een plug-in hybride aandrijflijn, een combinatie van een 1,5 l turbobenzine driecilinder en een elektrische motor. De battery pack heeft een vermogen van 14,1 kWh, wat op papier goed is voor 69 emissievrije kilometers. Laden kan alleen eenfasig (meestal dus 3,7kWh), waardoor het rond de 5 uur duurt om de batterijen af te toppen. De overbrenging gebeurt via een 7-traps automaat die het vermogen naar de voorste wielen stuurt.

Ik was aangenaam verrast door de souplesse in hybride rijstand bij een normale rijstijl. In volle acceleratie duurt het wel een fractie van een seconde vooraleer de verbrandingsmotor zijn duivels ontbindt. Maar samen zorgen de verbrandings- en elektrische motor er wel voor dat het flink vooruitgaat. Dat mag ook wel met een gecombineerd vermogen van 261 pk en een koppel van 425 Nm.

De ophanging is – in combinatie met de laagprofielbanden op de 20 duims velgen – vrij stug. Niet meteen de ideale volgwagen voor Parijs-Roubaix. Maar daar staat dan weer tegenover dat deze Lynk & Co 01 zich strak laat sturen. In combinatie met de krachtige aandrijflijn dus best wel een SUV met een flinke dosis rijplezier.

Conclusie

Qua product was ik aangenaam verrast door deze Lynk & Co. Je merkt dat de synergie tussen Geely en zijn Europese merken voor een kwaliteitsinjectie zorgt. Of het concept van automobiele streaming een succes wordt, zal de toekomst uitwijzen. Op zich wel een clever idee, maar autodeelsystemen zijn nog steeds niet mainstream in Europa. Door het systeem van onderverhuring wordt het wel financieel interessanter. En misschien heeft Lynk & Co daar wel een voetje voor op de concurrentie.

Fleet facts Lynk & Co 01

Leasingbudget: € 732 (prijs Directlease)
Huurprijs membership: € 500
Normverbruik gemengd: 6,6/100 km
CO2-uitstoot: 150 g/km
CO2-bijdrage per maand: € 63,43
VAA per maand: €286,93 euro/maand

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine