Mag uw garage u een “coronatoeslag” aanrekenen?

Maskers, hydroalcoholische gel, ontsmetting van voertuigen … Alles heeft een prijs. Een prijs die sommige dienstverleners (dealers, bandenprofessionals, koetswerkspecialisten, enz.) hebben besloten om niet door te factureren aan de klant. Anderen rekenen tussen de 5 en 15 euro. Er wordt ons verteld dat sommigen tot 50 euro op de rekening bijschrijven. Mag dit zomaar? En onder welke voorwaarden?

Een bedrijf of dienstverlener heeft het volste recht om deze “coronatoeslagen” in rekening te brengen, op voorwaarde dat de klant hiervan op voorhand op de hoogte is gebracht. “De wet bepaalt dat de tarieven en prijzen duidelijk moeten worden geafficheerd, zodat de klant er vóór de aankoop of de dienst kennis van kan nemen”, legt Test-Aankoop uit. “En deze prijzen en tarieven worden ook verondersteld ‘all-inclusive’ te zijn.”

Garages moeten dus duidelijk aangeven dat ze een ‘coronatoeslag’ vragen. “Ze zijn verplicht om de klant vooraf en op een zeer duidelijke manier te informeren”, aldus Test-Aankoop. “Als de klant er pas op het moment van betaling achter komt, heeft hij het recht om te weigeren de toeslag te betalen.”

“Miljoenenverliezen voor de leasingsector”

Veel mensen en bedrijven zullen waarschijnlijk de hand op de knip moeten houden.

We herinneren ons dat Johan Portier, managing director van LeasePlan, vorige week een oproep deed om de kosten niet door te rekenen. Men kan dus stellen dat de leasingsector hier niet blij mee is.

Frank Van Gool

Frank Van Gool, directeur van Renta, de federatie van autoverhuurbedrijven, reageerde voor het eerst op Autonieuws:

“De leasingsector is uiteraard niet blij met de situatie. We krijgen de hete aardappel doorgeschoven van de dealers en de serviceverleners, terwijl de leasingklanten ervan uitgaan dat alle onderhoudskosten inbegrepen zijn in hun contract. Als de leasemaatschappijen deze onvoorziene kosten ten laste moeten nemen, dan betekent dat een verlies van ettelijke miljoenen euro’s. Er worden jaarlijks immers anderhalf miljoen transacties gedaan met leasewagens in België, en als je rekent aan een gemiddelde coronatoeslag van 10 euro, dan begrijp je waarom dit moeilijk ligt.”

En Frank Van Gool voegde daar later aan toe op social media:

“De lease-industrie heeft ook te maken met extra kosten, vooral omdat klanten moeite hebben om hun rekeningen te betalen. Dit betekent niet dat verhuurders de garages later betalen. Ook leasemaatschappijen zullen hun klanten geen kosten in rekening brengen omdat het hen meer kost om een tweedehands auto te verkopen. Ik denk dat het verstandig is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!