Marc Bienemann (Jaguar Land Rover): “Saneren na een uitstekend jaar, dat geeft een wrang gevoel”

Marc Bienemann is Managing Director van Jaguar Land Rover Benelux. In een lang interview met het magazine FLEET dat eind deze maand verschijnt, gaat de man geen enkel onderwerp uit de weg. Ook niet de moeilijke thema’s. Hieronder volgt een uittreksel …

Jaguar Land Rover kende de afgelopen tien jaar een gigantische groei, maar nu zit er zand in de machine. Brexit, een afkoelende Chinese markt, 4.500 ontslagen. Hoe ziet de toekomst er uit?

De afgelopen tien jaar heeft Jaguar Land Rover de grootste groei uit zijn geschiedenis gekend. In de Benelux-context zijn we van 8.000 naar 18.000 auto’s gegroeid. Dit dankzij de introductie van nieuwe modellen zowel bij Jaguar als Land Rover.

Maar zoals u weet, groeien de bomen nooit tot aan de hemel in deze sector. Nu zitten we op het punt van de stabilisatie. De geprojecteerde winst voor dit jaar lag rond een miljard euro. Maar in China vielen de verkoopsresultaten dusdanig tegen dat het eerder richting break-even gaat.

“Onze groep wordt niet plots een bedrijf in moeilijkheden.”

Daarom is de beslissing genomen om verliezen vooruit te nemen, door een afboeking te doen van 3,5 miljard. Dat is een boekhoudkundige beslissing die eigenlijk niets te maken heeft met de omstandigheden. Bovendien is er dit jaar nog 4 miljard euro geïnvesteerd in nieuwe producten en fabrieken, waardoor alle geplande nieuwe modellen er ook zullen komen.

Het is dus niet zo dat we plots een bedrijf in moeilijkheden zijn. We hebben inderdaad moeten snijden, ook in het personeelsbestand, maar dat was nodig om de merken en het bedrijf future proof te maken. Het alternatief, namelijk niets doen en daardoor de toekomst hypothekeren, dat zou pas slecht management zijn.

Wat doet het met u om mensen te ontslaan waar u al jaren mee samenwerkte?  

Wij zijn merken waarbij er een sterk familiegevoel is, dat maakt deel uit van ons DNA. ‘Moeilijk’ is dus een understatement als je dergelijke beslissingen moet nemen. Het is het laatste wat je wil doen.

Wat het extra zuur maakt, is het feit dat wij op lokaal vlak mee de gevolgen dragen van wat er in de groep gebeurt. 2018 was voor België het beste jaar ooit en de eerste keer dat we meer dan 10.000 auto’s ingeschreven hebben. In Luxemburg haalden we met 3,5% ons hoogste marktaandeel ooit. Hetzelfde voor Nederland, met 6.500 inschrijvingen ook het beste jaar ooit.

Als je op dat moment dergelijke maatregelen moet nemen binnen je lokale organisatie … dat maakt het dubbel wrang …

Welke rol zal Brexit spelen de komende jaren?

Hoewel nog altijd de onzekerheid primeert, hebben we ons wel voorbereid op alle mogelijke scenario’s. We produceren niet alleen in Groot-Brittannië maar ook in Graz en Nitra (nvdr: Oostenrijk en Slovakije).

In Nitra kunnen we de productiecapaciteit opvoeren naar 300.000 eenheden, dat is voldoende om al onze auto’s te produceren, ook de modellen die nu in Groot-Brittannië geproduceerd worden. Daar hebben we de Britse overheid meer dan genoeg voor gewaarschuwd.

Voor Jaguar Land Rover zou het zelfs positief kunnen zijn dat er competitie is tussen fabrieken op het Europese vasteland en Groot-Brittannië. Dat leidt tot een betere efficiëntie en productkwaliteit.

Indien u het volledige interview wil lezen, kan u zich hier gratis op het magazine FLEET abonneren! .

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto