Marc Fumagalli (Renault-Dacia): “Aanpassen aan marktveranderingen, maar niet op een radicale manier”

FLEET Manager of the Year 2019 Marc Fumagalli (Renault-Dacia) wil zijn titel graag verlengen. Als u zijn visie op de markt wilt kennen, lees dan zeker verder. Als u zijn nieuwe gekke weddenschap bij herverkiezing wilt weten, bekijk dan zeker de video!

Zal Renaults fleetpolitiek in de toekomst net zo radicaal zijn als de Mégane RS Trophy R die u meebracht?

(lacht) We gaan vooral voor continuïteit. We zullen blijven werken zoals we vandaag doen. De resultaten tonen aan dat Renault goed werkt, zowel bij de personenauto’s als bij de lichte bedrijfsvoertuigen. Natuurlijk zullen we rekening houden met wat de toekomst brengt: mobiliteitsuitdagingen, elektrische en geëlektrificeerde voertuigen, … We moeten ons aanpassen aan de marktontwikkelingen, maar niet op een radicale manier.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

2020 wordt weer een bijzonder jaar, een jaar van onzekerheid. We kennen de voorwaarden voor de aftrekbaarheid die op 1 januari van kracht gaan, maar we weten niet wat de nieuwe regering ons zal brengen wanneer zij wordt gevormd. Naast de fiscaliteit zullen we ook te maken krijgen met de CO2 -beperkingen die door Europa worden opgelegd. En die zijn drastisch voor de constructeurs. We zullen daarom meer elektrische en geëlektrificeerde voertuigen op de markt zien komen. Bij Renault spreken we dan over de nieuwe Clio die als hybride zal worden uitgebracht en ook de nieuwe Captur, die ook als plug-in beschikbaar zal zijn. Hetzelfde geldt voor de Mégane in 2020.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Dat is een goede vraag. De functie van Fleet Manager is even in continue ontwikkeling, omdat mobiliteit steeds meer een aandachtspunt wordt. Met die evolutie moet je dus rekening houden. Daarom hebben we al een Mobility Manager in onze fleetploeg. Zijn rol is om al deze ontwikkelingen op de voet te volgen en  de klant de beste oplossing te bieden op het vlak van mobiliteit.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Qua brandstofsoort zien we dat particulieren zich echt richten op benzinemotoren. Bijna 85% van de benzinewagens wordt bij ons verkocht op de particuliere markt. Daartegenover staat dat we vorig jaar in fleet nog 60% diesel hebben gehaald. Dit jaar zitten we dan weer op 50%.

Wat is uw bedrijfsauto op dit moment? En wat wordt uw volgende?

Ik rijd met een Talisman Grandtour. En waarschijnlijk zal mijn volgende net dezelfde zijn. Het is een zeer goede wagen, zeer comfortabel. Ik rij veel kilometers, dus hij past perfect bij mij. Ik zou graag de Mégane RS Trophy R willen hebben, maar ik weet niet zeker of die zo geschikt is voor het dagdagelijkse verkeer (lacht).

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

We mogen niet vergeten dat dit een revolutie is in de automobielindustrie. We gaan van science fiction naar realiteit. Ik denk wel dat de autonome auto enkele goede dingen zal brengen. Vooral op het gebied van mobiliteit en veiligheid. Maar ik denk dat er nog veel water naar de zee zal moeten stromen vooraleer we allemaal in onze autonome wagen zullen stappen. Het plezier van zelf rijden zal dus nog wel even blijven bestaan, ook al wordt dat beperkt door de vele files. De technologie is immers nog niet voor morgen.

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!