Marges autobedrijven nemen nieuwe duik

“België is een klein land met bovendien veel versnippering. Die schaalvoordelen zijn er in mindere mate dan bij onze buurlanden en dus is ook de rendabiliteit anders. De gemiddelde marge op een nieuw verkochte auto is 100 euro, wat dus eigenlijk niets voorstelt”, vertelde Directeur Traxio Vlaanderen Pieter Van Bastelaere vorige week nog op onze website.

En dat blijkt nogmaals uit een rapport dat de federatie van autohandelaars vandaag de wereld instuurde. Zowat 1.800 jaarrekeningen van bedrijven die actief zijn in de sector werden hiervoor zorgvuldig onderzocht, waarbij gekeken werd naar zes indicatoren: de bruto- en nettomarges, het nettorendement op eigen vermogen, de schuldgraad, de liquiditeitsratio en het aantal dagen voorraad.

Bij de analyse van de jaarrekeningen vorig jaar werd al een daling van de marges vastgesteld. “Ook dit jaar zien we een verdere verslapping hiervan. Voor 2018 gaat het om een daling van 0,36 procentpunt tot 2,75 % brutomarge, en min 0,54 % tot 1,02 % nettomarge”, concludeert Traxio.

Fleetmarkt als medeoorzaak

“We zien hiervoor diverse oorzaken”, legt de organisatie uit in een persbericht. “Uiteraard is er de minder positieve economische situatie waar onze sector niet van gespaard blijft, maar eveneens de politieke context die een zware impact heeft op de fiscaliteit en de geldende reglementering.”

Daarnaast geeft Traxio ook de toename van het aandeel van de fleetmarkt aan als een negatieve factor. Deze weegt immers op de rendabiliteit in de naverkoop. Daarnaast is er ook het gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten, waardoor de lonen moeten verhoogd worden. Tot slot stellen constructeurs steeds hogere eisen waardoor bijkomende investeringen nodig zijn.

Het volledige rapport kan u hier bekijken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!