Mastercard sluit exclusief partnerschap met Olympus Mobility

Met de ‘all-in-one mobility’-app van Olympus zullen particulieren toegang hebben tot alle vormen van publiek en gedeeld transport op één platform. Gebruikers kunnen hun vervoersbewijs via hun smartphone betalen dankzij het ‘card-on-file’-systeem van Mastercard.

Voor Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux van Mastercard, is deze samenwerking met Olympus een nieuw hoofdstuk in hun Smart Cities-strategie: “We werken al jaren samen met wereldsteden zoals Singapore en Londen om hen slimmer en filevrijer te maken, en de levenskwaliteit van hun inwoners te verhogen. Maar we zijn ervan overtuigd dat het Smart Cities-concept geen privilege voor metropolen is. Dankzij dit Belgische partnerschap met Olympus, beantwoorden wij ook aan de specifieke Belgische noden. Deze reeds succesvol in het buitenland geïmplementeerde filosofie kan ook naadloos worden toegepast op de mobiliteitsproblemen waar Vlaanderen, Wallonië en Brussel mee kampen. Mastercard werkte zo al enkele concrete oplossingen uit die het leven van consumenten vergemakkelijken. Zo is het mobiel betalen al jaren ingeburgerd in de Londense metro, en kunnen gebruikers met het card-on-file-systeem via één klik met hun smartphone een metroticket kopen.”

Koen Van de Putte

Voor Koen Van De Putte, Managing Director bij Olympus, is de samenwerking met Mastercard een belangrijke strategische stap in de uitbouw van het Olympus Mobiliteitsplatform in de snel veranderende mobiliteitsmarkt: “Innovatieve betaaltechnologieën met de smartphone zoals contactloos betalen laat ons toe om geïntegreerde oplossingen te bieden aan steden waar vormen van openbaar vervoer, autobestuurders en deelsystemen rond auto’s, scooters, steps en fietsen als paddenstoelen uit de grond schieten. Het is onze bedoeling om steden de mogelijkheid te bieden om mobiliteit slimmer aan te pakken, en de pendelervaring van hun inwoners aangenamer te maken. Bovendien kadert dit initiatief in Antwerpen ook perfect in het ‘Slim naar Antwerpen’-programma.”

Eerste concreet initiatief in Antwerpen

Het openbaar vervoer toegankelijker maken, en het aanbod van diensten overzichtelijker. Met die gedachte centraliseerde Olympus Mobility het versnipperde aanbod van publiek en gedeeld transport in haar Mobility-app, die in een oogopslag toegang geeft tot openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro), maar ook autodelen, fietsdelen, carpooling en parkeren.

Oorspronkelijk was de Olympus-app alleen beschikbaar voor werknemers in het kader van mobiliteitsbudgetoplossingen. Voor die eerste versie kregen zij van hun werkgever een budget. In september zal de app voor alle Antwerpenaren die willen spitsmijden toegankelijk zijn tijdens een pilootproject dankzij het card-on-file-systeem van Mastercard. Dan kan de gebruiker zijn mobiliteitsabonnement zelf gemakkelijk herladen met zijn Maestro of Mastercard.

Beloningssysteem

Bovendien spoort de ‘all-in-one mobility’-app pendelaars en stedelingen aan drukke wegen tijdens de ochtend- en avondspits te mijden, door meerdere vormen van transport aan te bieden op eenzelfde platform. Hierbij hoort een beloningssysteem: gebruikers die hun pendelgedrag veranderen en wegen met de meeste kans op files mijden, worden beloond met restaurant- of andere waardebonnen. Met dit systeem zouden er maandelijks 50.000 Antwerpse spitsmijdingen moeten worden gerealiseerd.

Mastercard en Olympus hopen hun partnerschap later uit te breiden naar andere Belgische steden – zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië – om het mobiliteitsprobleem aan te pakken op nationaal niveau. De Olympus Mobility-app is reeds gratis beschikbaar in Google Play en de App Store voor werknemers, en zal open worden gesteld voor het grote publiek in september 2018.

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine