Mathieu de Lophem (Skipr): “Geef elke werknemer – ook die zonder bedrijfswagen – een mobiliteitscheque”

Mathieu de Lophem, CEO en medeoprichter Skipr

Corona zond een schokgolf door onze samenleving. Sinds Covid-19 ziet onze maatschappij er grondig anders uit, ook onze mobiliteit. Dat zorgt natuurlijk voor mogelijkheden voor nieuwe spelers, jonge start-ups die flexibel kunnen ageren. FLEET.be zat samen met Mathieu de Lophem van mobiliteitsapp Skipr, dat onlangs 7 miljoen euro uit een kapitaalronde haalde.

Maakte de coronacrisis het makkelijker of moeilijker om investeerders te vinden?

De gesprekken zijn reeds voor corona begonnen. Het virus heeft het proces enkel verlengd omdat we elkaar niet fysiek konden zien. Alles gebeurde via call en daardoor loop natuurlijk vertraging op. Corona was volgens mij eerder een opportuniteit omdat mensen zaken anders gaan beleven.

Het principe van een start-up is een leemte vullen en kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. In die zin kan corona wel een accelerator zijn voor ons bedrijf. Wij kunnen immers makkelijker reageren en ons aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden dan de grote gevestigde waarden in onze sector. Daarom is het nu zo aantrekkelijk om in een start-up te investeren.

Er werd vooral naar het mobiliteitsbudget gekeken als middel om nieuwe mobiliteitsdiensten aantrekkelijker te maken. Momenteel lijkt dat systeem nog niet door te breken. Wat is er volgens u voor nodig opdat het mobiliteitsbudget populairder zou worden?

Ik ben daar niet helemaal mee akkoord. Mensen zijn sceptisch, maar ze mogen niet vergeten dat het niet makkelijk is om mensen te overtuigen hun wagen in te leveren voor een budget. Al die werknemers hebben immers een leasingcontract waar ze niet zomaar onderuit geraken.

Wij merken dat 60% van de mensen die nieuw zijn in een bedrijf – mensen die dus nog geen bedrijfswagen hebben – kiest voor het mobiliteitsbudget. Bij de bedrijfswagenbestuurders geeft zowat 20% zijn auto af. Het zal dus tijd nemen, maar ik zie de toekomst wel rooskleurig in.

Een manier om de alternatieve mobiliteit te versnellen is gebruik te maken van een mobiliteitscheque voor alle werknemers – ook voor wie geen bedrijfswagen heeft – naar analogie van de maaltijdcheque. Door dat gunstig fiscaal kader breng je mensen ertoe zich op een duurzame manier te verplaatsen. Met de auto wanneer nodig, maar waar kan ook met de andere opties die onze app herbergt.

Welke toekomst voorziet u voor de deelmobiliteit? De coronacrisis zorgde er alvast voor dat het openbaar vervoer minder aantrekkelijk werd …

Wij doen alles wat we kunnen qua hygiëne: handgel in deelwagens enzovoort. In de open lucht rijden is ook goed, dus in dat geval scoren de deelsteps en -fietsen goed. We doen dus wat we kunnen en hopen erop dat mensen ook hun verantwoordelijkheid nemen en bijvoorbeeld hun handen wassen. Zelf merken we alvast geen lagere interesse in onze diensten vanwege corona.

Het volledige interview met Mathieu de Lophem kan u lezen in de volgende editie van het magazine FLEET, dat een heel dossier over alternatieve mobiliteit bevat. Klik hier om u gratis te abonneren op het magazine!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!