Maxus EV80, tot 15% goedkoper?

De verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen en vooral bestelwagens gaat de afgelopen jaren in een stijgende lijn. Wellicht zit de explosieve groei van e-commerce daar voor iets tussen. Maar tegelijkertijd voeren ook steeds meer steden Lage Emissie Zones in. In die context hebben elektrische lichte bedrijfsvoertuigen een grote toekomst. Het Chinese merk Maxus komt nu met de ideale oplossing: elektrische bestelwagens … verdeeld door de Belgische Alcomotive groep.

Indien de naam Maxus u niet meteen iets zegt: dit merk van elektrische bestelwagens maakt deel uit van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de zevende speler op de markt, want SAIC verkocht in 2018 maar liefst 7,05 miljoen voertuigen. China is trouwens de grootste markt ter wereld van en voor elektrische voertuigen en geeft op het vlak van (batterij)technologie dan ook de toon aan.

EV80 is meteen bestelbaar, tot 15% goedkoper dan directe concurrenten

Maxomotive zal ondermeer elektrische Maxus-bestelwagens verkopen. Dat segment is vooral interessant voor bedrijven en organisaties die hun mobiliteit in de steden op een ecologische manier willen organiseren.

In een eerste fase zal de EV80 (die nu al wordt geproduceerd) op de markt komen. Deze grote bestelwagen biedt qua technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen e-Crafter maar is wel ongeveer 15% goedkoper dan zijn concurrent, en bovendien met een betere autonomie.

Hij wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is beschikbaar met een medium of hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabine combinatie met een laag dak. Het laadvermogen bedraagt maximum 950 kg en afhankelijk van de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km. De lithium-iron fosfaat batterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader wordt de laadtijd beperkt tot 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW (136 pk) en 310 Nm levert en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 100 km/u. De prijs bedraagt € 54.990 excl. BTW en de voertuigen zijn snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

Compactere EV 30 en grootste EV90 volgen in 2020

Vanaf maart volgend jaar zal Maxus ook een compactere EV30 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model zal beschikbaar zijn met een lange of korte wielbasis. Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 52,5 kWh. De elektromotor levert 85 kW (115 pk) en 255 Nm koppel. De versie met de kleine batterij haalt een rijbereik van 220 km, terwijl de variante met 52,5 kWh tot 300 km ver komt met één batterijlading (gemeten volgens de NEDC-procedure). Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80% laden in amper 45 minuten.

Vanaf juni 2020 wordt tevens de EV90 verwacht die in het L2H3 en L3H3-segment past. Deze grote bestelwagens bieden een laadvolume van respectievelijk 9 en 11 m3. Hier biedt Maxus de mogelijkheid voor een batterij van 52 kWh of een exemplaar van 73 kWh die de 150 kW (204 pk) sterke elektromotor voeden (koppel: 310 Nm). Het rijbereik bedraagt 200 km (kleine batterij) en 260 km (grote batterij) volgens de NEDC-rijcyclus.

Extra troeven van het Maxus-gamma die u bij geen enkele concurrent zal terugvinden: acht jaar garantie op de batterij en vijf jaar op de voertuigen zelf!

Overtuig uzelf: maak een testrit!

Wil u zelf ontdekken hoe goed de Maxus-bestelwagens zijn? Contacteer ons en we regelen voor u een testrit via één van onze verdelers. U kan ons hier bereiken:

Infos : Michel Van Eekhout – 0475 85 01 94 – info@maxusmotors.bemaxusmotors.be

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto