Mercedes-Benz levert al 94 jaar auto’s aan het Vaticaan en al 45 jaar maakt de paus gebruik van de beroemde “pausmobielen” op basis van de Mercedes-Benz G-Klasse. Nu gaat het beroemde voertuig voor het eerst volledig elektrisch: Mercedes-Benz CEO Ola Källenius en leden van het team overhandigden paus Franciscus vandaag in het Vaticaan persoonlijk een uniek handgemaakt voertuig op basis van de nieuwe elektrische G-Klasse.
Dit betekent dat de paus op tijd voor het Jubileum van 2025 – een evenement dat slechts eens in de 25 jaar plaatsvindt en waarvoor miljoenen pelgrims in Rome worden verwacht – in een nieuwe Mercedes-Benz zal reizen. Het voertuig voldoet aan hoge normen en is in nauwe samenwerking met het Vaticaan speciaal voor het gebruik door de paus ontwikkeld. Zijn elektrische transmissie, aangepast aan de bijzonder lage snelheden die nodig zijn voor publieke optredens, draagt bij aan de uitvoering van de encycliek “Laudato Si”. Hierin beschrijft paus Franciscus de noodzaak van duurzame ontwikkeling.
Voertuigdetails gebaseerd op de nieuwe G580 met EQ-technologie
De elektrische aandrijflijn van de nieuwe G580 met EQ-technologie (gecombineerd energieverbruik: 30,4-27,7 kWh/100 km | CO₂-uitstoot in de gecombineerde cyclus: 0 g/km | CO₂-klasse: A) is aangepast om de voordelen van de vier nabijheidsmotoren ten volle te benutten voor het specifieke doel van langzaam rijden bij openbare optredens.
Achterin is de bank vervangen door één centraal geplaatste, in hoogte verstelbare stoel. Dankzij deze draaibare hoofdstoel kan de bestuurder flexibel bewegen en het publiek vanuit verschillende hoeken toespreken. Achter de enkele stoel zijn links en rechts twee enkele stoelen geïntegreerd voor extra passagiers.
Het dak is verwijderd ter hoogte van de B-stijl en de B-stijl zelf is harmonieus geïntegreerd in de zijwand om een uniek zijprofiel te creëren. Bij regen of slechte weersomstandigheden biedt een aparte hardtop bescherming aan de inzittenden. De linkerachterklep is door specialisten verwijderd en opnieuw opgebouwd – in traditionele carrosseriestijl – uit één stuk en naadloos in de carrosserie gelast. Aan de rechterkant werden de scharnieren van de achterklep verplaatst naar de tegenoverliggende kant.
Net als eerdere pausmobielen is het voertuig aan de buitenkant in klassiek parelwit gespoten.
#Auto