De onderneming Patch Pharma is gespecialiseerd in de verdeling van (para)farmaceutische producten in vrije verkoop (zonder doktersvoorschrift met andere woorden). N.a.v. het twintigjarig bestaan ging dit bedrijf, waar 43 personeelsleden tewerkgesteld zijn, voor een radicale ommezwaai van de vloot. Met de nodige sier werden vrijdag 31 Mercedes-Benz-voertuigen geleverd. Het gaat om een bestelling van in totaal 38 nieuwe auto’s van het merk met de ster: 35 van de B-klasse 180 CDI, 2 van de C-Klasse en één E-Klasse break. Deze deal werd afgesloten door Mercedes-Benz Waterloo in nauw overleg met de fleetafdeling van de invoerder en Daimler Fleet Management.
“We wilden absoluut in het topsegment blijven (Patch Pharma werkte in het verleden samen met Audi), kwestie van over een betrouwbare vloot te kunnen beschikken, die uiteindelijk het visitekaartje is van ons bedrijf”, aldus Christophe Panichi, Finance Director bij Patch Pharma en verantwoordelijke voor het wagenpark. “Het proces begon in september van 2015. Het werd een keuze tussen zes merken, waarbij elk merk twee modellen mocht aanbieden. Naast onze keuze voor topkwaliteit, hebben we ook rekening gehouden met een aantal praktische aspecten, waaronder het volume van de koffer. Voor onze vertegenwoordigers is dit een cruciaal element. De lijst werd teruggebracht naar vier merken (en vier modellen). Uiteindelijk viel de B-Klasse bij iedereen in de smaak, ook bij onze commerciële mensen.”
Tot nu toe werden de Audi’s van Patch Pharma ‘gefinancierd’ door LeasePlan. De nieuwe Mercedes-auto’s gaan gepaard met een (all-in) operationele leasing van Daimler Fleet Management. Het gaat om contracten van 24 tot 36 maanden, op basis van 45.000 kilometer per jaar.
Alle voertuigen zijn uitgerust met de Me Connect telematicaservice, waarmee Mercedes kan communiceren met de chauffeurs. Christophe Panichi voegt eraan toe dat Patch Pharma geen gebruik zal maken van de opvolgingstool van Me Connect. “Maar het is duidelijk dat deze service een meerwaarde is. Zo zal de chauffeur een boodschap krijgen op zijn dashboard, bijvoorbeeld als het voertuig toe is aan een onderhoud.”
Patch Pharma heeft van de levering gebruikgemaakt om de chauffeurs te belonen, die het best scoorden op het vlak van verbruik en boetes. Chauffeurs die met andere woorden als een goede huisvader met hun voertuig omgaan.
Pharma n’a pas souhaité utiliser les fonctionnalités de suivi liées à Me Connect”, ajoute Christophe Panichi. “Mais ce service apporte clairement une plus-value. Le conducteur recevra en effet une alerte sur son tableau de bord l’avertissant, par exemple, de l’approche d’un entretien.”
En marge de cette livraison, Patch Pharma a tenu à récompenser les huit meilleurs conducteurs, sur base de la consommation, des amendes et de la gestion en bon père de famille de leur véhicule de société.