Mercedes CLS Shooting Brake – Mooi als een coupé

CLS Shooting Brake 1De berline-coupé CLS krijgt het gezelschap van een shooting brake-afgeleide. Met zijn ranke lijnen en praktische interieur bevindt dit nichemodel zich op de grens tussen meerdere genres.

De CLS Shooting Brake rijdt niet onopgemerkt voorbij. Hij grijpt meteen de aandacht met zijn hybride stijl, die het midden houdt tussen een break en een coupé. Deze unieke combinatie van sportiviteit en functionele aspecten blaast nieuw leven in het concept dat in de jaren 60-70 ontstond en waarvan de Volvo P1800 ES een befaamd voorbeeld is.

Technisch gezien is de Shooting Brake rechtstreeks afgeleid van de berline-coupé CLS, die eind 2010 werd voorgesteld. Onder zijn elegante outfit schuilt dan ook het platform van de E-Klasse, waaraan enkele aluminium componenten (voor de deuren en de kofferklep) werden toegevoegd. Het imposante geheel meet haast 5 meter lang, maar is met 1,42 m niet hoger dan een coupé. Gelukkig is hij wel heel wat praktischer: 590 liter met de achterbank rechtop, dat is een grotere kofferruimte dan die van de Audi A6 Avant!

De Shooting Brake valt ook op door zijn raffinement: deze ‘break’ kan voorzien worden van een laadvloer die uit vijf lagen kersenhout bestaat. Voor deze unieke zeiljachtsfeer moet u wel € 4.029 exclusief btw ophoesten… Of u deze optie nu aanvinkt of niet, het interieur is in elk geval bijzonder luxueus. Achterin is er voldoende hoofdruimte, maar wie centraal zit, zal zich een beetje ingesloten voelen. Als er twee opties op de lange, prijzige lijst aanbeveling verdienen, dan zijn het de uitstekende multicontourstoelen met massagefunctie en de automatische parkeerassistent.

Zacht en geruststellend

Onder de motorkap vinden we de krachtbronnen van de berline-coupé CLS terug, die allemaal gekoppeld worden aan een 7-trapsautomaat. Aan dieselzijde begint het aanbod bij de 250 CDI (€ 51.400 exclusief btw), waarvan de 2,2 liter grote biturbo 204 pk en 500 Nm koppel ontwikkelt. Het betreft een uitstekende basismotor, die prima presteert (0 tot 100 km/h in 7,8 s) en op papier weinig verbruikt (5,3 l/100 km, hetzij 139 g/km CO2). Het enige wat je deze krachtbron kunt verwijten, is dat hij nogal van zich laat horen als je er de zweep op legt.

De 3.0-V6-diesel van de 350 CDI (265 pk, 620 Nm, 6,0 l/100 km, 159 g/km) is dan weer verbluffend discreet, welke rijstijl je ook aankleeft. Een schoolvoorbeeld van raffinement dus, dat als optie met vierwielaandrijving kan worden gecombineerd.

Tijdens het rijden gedraagt de imposante Shooting Brake zich meer als een break dan een coupé: de lichtheid van een ballerina is ver te zoeken, maar hij rijdt altijd erg evenwichtig en efficiënt. Al even indrukwekkend is het soevereine comfort dat hij biedt, vooral met de pneumatische Airmatic-ophanging (€ 1.734 exclusief btw), die golvingen in het wegdek op sublieme wijze absorbeert. Kortom, zoals het merendeel van de auto’s met de ster omhult de Shooting Brake zijn inzittenden met een rustgevende cocon. Deze innerlijke rust laat zich echter duur betalen…

+ PLUS

  • Geraffineerde stijl en aankleding
  • Soeverein comfort
  • Erg praktische koffer

– MIN

  • Buitensporige prijzen
  • Smalle 5de zitplaats
  • Luidruchtige 250 CDI onder belasting

 Olivier Maloteux

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Tests