
Autosalons zijn plekken om uit te pakken met je nieuwste wagens. Vandaag kan je dan ook een liveverslag verwachten van onze avonturen in de beurshallen van Parijs, waar het lokale autosalon van start gaat. Ook Mercedes koos de lichtstad uit om zijn nieuwste bolide voor te stellen… al was dat niet op het autosalon.
Meer nog, Mercedes is niet aanwezig op de beurs. Iets verderop, in de tuinen van het musée Rodin kon het immers alle schijnwerpers voor zichzelf houden en haar nieuwste elektrische SUV onthullen. Hij is 4,86 meter lang en daarmee zit hij keurig tussen de EQC (4,76 meter) en EQS SUV (5,12 meter) in.
Er zijn straks vier varianten van de EQE SUV: eentje met achterwielaandrijving en drie die het vermogen naar allevier de wielen sturen. Het vermogen varieert van 215 kW in de instapper tot 505 kW in de AMG-versie. Bij het rijbereik staat de AMG uiteraard onderaan: 430 km geraak je ver in de sportieve variant, tegenover 590 km in de meest zuinige versie van de EQE SUV.
Snelladen doen alle versies dan weer aan 170 kW, aan een gewone AC lader trek je maximaal 11 kW binnen, tenzij je voor de optionele upgrade naar 22 kW betaalt.
Slimme, zuinige navigatie
Binnenin valt uiteraard het optionele hyperscreen op, dat zich 141 cm uitstrekt van deur tot deur. Een nieuwe, natuurlijke “sound experience”, een reeks comfortprogramma’s met massage en geluid én natuurlijk het uitgebreide assortiment rijassistenten maken en optionele luchtvering maken van deze EQE SUV het gekende paleis op wielen waar het Duitse merk voor gekend is.
Tot slot pakt Mercedes uit met een slimme navigatie: Electric Intelligence; het berekent de geschatte laadkosten per laadstop. De bestuurder kan bovendien de geplande routes individueel bewerken. Hij of zij kan de geplande routes ook bewerken door favoriete laadstations langs de route toe te voegen of voorgestelde laadstations uit te sluiten.
De EQE SUV komt vanaf begin volgend jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet gekend.





