Met deze tools speel je perfect in op prijsveranderingen op de tweedehandsmarkt

De prijzen van auto’s op de tweedehandsmarkt kan je best omschrijven als een woelige zee, met hoge golven en diepe dalen. Maar hoe hou je je schip recht in dit vaak onvoorspelbare water? AUTO1.com geeft raad.

Tijdens en na de coronapandemie schoten de prijzen van tweedehandswagens als een raket de lucht in. In het derde kwartaal van vorig jaar werd bijvoorbeeld een stijging van 25% opgetekend ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit de AUTO1 Group Price Index, die meer dan 3,6 miljoen transactiegegevens van AUTO1 sinds 2015 bundelt. Meteen daarna volgde echter een recorddaling van 11,8% (Q4 2022 vs. Q4 2021). In de eerste helft van dit jaar lijken de prijzen dan weer te stabiliseren.

De tweedehandsmarkt is met andere woorden zeer dynamisch, waardoor de juiste kennis cruciaal is om juist te handelen, dit zowel lokaal als internationaal. Trends vaststellen is dan ook van cruciaal belang. De AUTO1 Group Price Index volgt een gestandardiseerde methodologie en is gebaseerd op 3,6 miljoen transacties van tweedehands auto’s en houdt rekening met verschillende parameters zoals, autocategorie, brandstoftype, leeftijd en kilometerstand om ervoor te zorgen dat de voertuigen van de dataset representatief zijn voor de Europese markt van tweedehands auto’s.

Meer in detail

Dit zijn echter algemene trends, uiteraard is elk voertuig uniek. Motorisatie, leeftijd, opties, koetswerktype, uitstoot,… het bepaalt allemaal samen de waarde van een auto. Daarom beschikt AUTO1.com ook over een specifiekere tool: de Price Indicator.

Deze tool analyseert het volledige huidige biedgedrag van dealers in meer dan 30 landen en voegt het samen met eerdere voertuigtransacties en het huidige marktgedrag. Vervolgens toont het weergegeven prijsbereik de grenzen van de winstgevendheid van een inruil in de huidige marktomgeving, waardoor je heel snel (het proces duurt zowat vijf minuten) beslissingen kan nemen.

Internationaliseren en centraliseren

AUTO1.com geeft nog twee belangrijke tips mee: enerzijds kijk je best naar de internationale markt, niet alleen lokaal. Sommige wagens zijn immers meer waard in bepaalde landen dan in andere, bijvoorbeeld door de lokale fiscaliteit. Inspelen op die markten kan eenvoudig met behulp van digitale netwerken die de regionale, nationale én internationale verscheidenheid en prijsverschillen verenigen en in kaart brengen. Op AUTO1.com vind je bijvoorbeeld meer dan 30.000 auto’s uit 30 markten en van meer dan 60.000 Europese partners, het is met andere woorden een groot platform met grootse mogelijkheden. Breng de lokale verschillen in kaart met de tools van het bedrijf en maximaliseer zo je winst.

Een tweede tip is om al je processen zoveel mogelijk te centraliseren. De markt in kaart brengen met je analytische tools, vervolgens je price setting bepalen en nadien met de juiste partners samenwerken om de juiste markten te bespelen, het maakt je remarketing efficiënter, sneller en nauwkeuriger.

Dit artikel werd u aangeboden door AUTO1.com. Meer info over hun diensten krijgt u via www.AUTO1.com, remarketing-be@auto1.com, of het nummer+32 2 808 52 69

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine