Michel Van den Broeck: “Moteo Group, een geschenk uit de hemel !”

Vorige week kondigde Michel Van den Broeck officieel aan dat hij zich terugtrekt als hoofd van LeasePlan Belgium. Hij vertelt ons echter dat hij wel nog enkele andere uitdagingen zal aangaan.

MVandenBroeck15-ABP-2756-web

FLEET.be : Mogen we praten over een pensioen dat er eigenlijk geen is ?

Michel Van den Broeck : Ik vertrek inderdaad bij LeasePlan, hoewel ik met het huis verbonden blijf. Ik zal er nog de public relations verzorgen. En men heeft mij ook gevraagd om de overgang met mijn opvolger in goede banen te geleiden als hij benoemd wordt. Op pensioen ga ik in geen geval!

Uw opvolger is nog niet benoemd, maar de naam is al bekend of niet ?

MVDB : Nee, die naam is nog niet bekend maar de procedure loopt. Er zijn meerdere kandidaten en momenteel zijn dat allemaal mensen van bij LeasePlan Corporation.

Zal u een actieve rol spelen bij het aanduiden van uw opvolger?

MVDB : Als men mijn mening vraagt, zal ik die geven maar ik wil daar niet de beslissende factor in zijn. Dat is ook mijn taak en rol niet. Ik zal hoe dan ook genoeg teruggetrokken moeten zijn om die persoon zijn plaats te laten innemen. Ik hoop alleszins dat ze niet zullen vergelijken. Ik lig ook niet wakker van ‘het baas zijn’, dat ligt niet in mijn karakter. Ik ben ook niet bezig met macht. Wat ik wel heb: een fierheid van iets goed gedaan te hebben. De zaadjes zijn geplant en het is tijd om te oogsten. En ik hoop vooral dat mijn opvolger verder zal bouwen op wat ik een mooi en gezond bedrijf is. En ik wens hem daar alle succes bij.

Hoe zou u uw managementstijl omschrijven?

MVDMVandenBroeck15-ABP-2833-webB : Ik ben zeer gedreven door het resultaat maar ik ben daarin ook sterk delegerend. Ik kies goede en sterke mensen maar ik geloof ook in opleiding. Voor mij is het belangrijk om doelen te stellen, een visie te hebben maar tegelijkertijd zeer veel vrijheid te geven in de uitvoering. De controlefunctie in mijn managementstijl is het minst ontwikkeld. Maar dat heeft te maken met het vertrouwen dat ik geef in mensen … en een financieel directeur die wel heel controlegericht is, dat helpt natuurlijk ook. (lacht)

Laten we het nog eens over de toekomst hebben en dan meer bepaald de uwe: wil u het echt kalmer aan doen vanaf 60 jaar?

MVDB : Ik ben een realistische levensgenieter. Ik geniet van het leven maar toch met de gedachte in het achterhoofd dat drie vierden reeds achter mij ligt. Het vierde deel zou ik graag in goede gezondheid doorbrengen en ik wil ook meer tijd besteden aan mijn passies:  de motorfiets  en classic rally’s rijden. Maar echt op pensioen gaan, dat is niets voor mij! In het begin van mijn loopbaan had ik mij als doel gesteld tegen mijn 55ste financieel onafhankelijk te zijn om vanaf mijn 60ste te concentreren op enkele mandaten als bestuurslid.

U hebt nu toch al enkele van die mandaten als bestuurslid, niet?

MVDB : Jawel en zowel bezoldigd als onbezoldigd. Onder mijn niet bezoldigde zijn dat die bij de Club de Lorraine,  De Warande, Guberna, Plan International, Renta en Solvay Schools Alumni. En ik ben ook raadgever bij de ‘board’ van Autoworld Museum. Daarnaast ben ik  ook bezoldigd bestuurslid bij een middelgrote verzekeringsmaatschappij, Patronale Life. En sinds afgelopen augustus is daar de functie van bestuurslid bij Moteo Group bijgekomen.

En vanaf januari wordt u ook voorzitter van de raad van bestuur bij Moteo Group …MVandenBroeck15-ABP-2748-web

MVDB : Dat zal min of meer een vorm van uitvoerend voorzitterschap zijn, dat zal iets meer dan een dag per week van mijn tijd opnemen. Dat mandaat bij Moteo Group is eigenlijk een cadeau dat uit de hemel komt vallen. De headhunter die mij contacteerde zocht een ‘motard’ die ook de wereld van de internationale logistiek en distributie van gemotoriseerde voertuigen kende. Deze nieuwe opdracht valt binnen de passies en verschillende beroepen die ik tot nog toe heb uitgeoefend. Alles wat rolt, van de fiets tot het vliegtuig, de moto, de auto, de bestelwagen en de vrachtwagen, daar heb ik wel te maken mee gehad tijdens mijn loopbaan. En de trein, dat heb ik op een half salaris na gemist.

Eén van uw passies is de moto, vindt u uw gading in het gamma van Moteo?

MVDB : Toen LeasePlan begon met leasing van motorfietsen ben ik van een BMW GS overgestapt op een Harley-Davidson. Dat was in 1996 of 1997. Zelfs toen LeasePlan zijn klantenportefeuille heeft overgemaakt aan Harley-Davidson, ben ik trouw gebleven aan het merk. Ik heb momenteel dus geen motorfiets uit het gamma van de Moteo-groep maar dat zal veranderen na het Autosalon. Mijn oog is reeds gevallen op de Suzuki V Strom 1000 Adventure. Ik zal daar met veel plezier mijn bedrijfsmoto van maken!

Hoe ziet u de toekomst van de leasingmaatschappijen in het algemeen. Is die transitie naar mobility provider onvermijdelijk?

MVDB : Jawel en dan kunnen wij daarin beter een leidende rol opnemen dan het speelveld open te laten aan andere spelers. Nu denk ik niet dat we daar veel geld mee gaan verdienen maar je zal dat volledige mobiliteitsaanbod zeker moeten aanbieden om klanten op lange termijn aan je te binden. Ik ben er evenwel van overtuigd dat de auto in de Belgische context altijd een leidende rol zal blijven spelen. Dat heeft te maken met onze ruimtelijke ordening, het loonaspect en de troeven van de auto als verplaatsingsmiddel. De leasingmarkt is op Europees niveau geconsolideerd maar toch is groei de enige mogelijke piste voor de leasingmaatschappijen, al was het alleen maar om de slinkende marges het hoofd te bieden.

Ontdek andere stukken uit het interview met Michel Van den Broeck in de volgende editie van het magazine FLEET die op 27 november verschijnt.

Tags: Fleet