Michiel Alferink (Athlon): “Bedrijven klauteren uit dal, maar situatie nog fragiel”

Na 18 jaar in Barcelona heeft de Nederlander Michiel Alferink de functie van Vice-voorzitter International Commerce & Sales bij Athlon per 1 april ingeruild voor die van Managing Director Athlon Belux. Enkele fragmenten uit het volledige interview dat u kan lezen in het januarinummer van FLEET.

De onvermijdelijke eerste vraag : wat is de impact van Covid op de activiteiten van Athlon?

MA: “De eerste hindernis die we – zoals iedereen – moesten nemen was de overschakeling naar telewerken bij de eerste lockdown. Eigenlijk is die goed verlopen en hebben klanten daar niets van gemerkt. De tweede fase was de impact bij de klanten van de lockdown en de financiële uitdagingen die dat voor sommigen met zich meebrengt. Onze focus lag daarbij op het aanbieden van snelle, flexibele en efficiënte oplossingen. Concrete voorbeelden zijn het aanpassen van kilometers in leasingcontracten en meedenken over hoe klanten hun cash management kunnen optimaliseren in deze moeilijke omstandigheden. Sommige van die klanten zijn actief in sectoren die nog veel harder getroffen zijn dan de onze: retail, horeca, klanten op luchthavens, … Ik denk dat we er goed in geslaagd zijn ze zoveel mogelijk te ondersteunen.”

Het begrip flexibele mobiliteit is trending. Hoe wordt dit concreet ingevuld door Athlon?

MA: “Eerst en vooral: dat is niet iets waar we – bij wijze van spreken – gisteren mee begonnen zijn. We stonden samen met Accenture en de NMBS tien jaar geleden al aan de wieg van Railease, in dezelfde periode zijn we begonnen met Bikelease. We waren ook de eerste leasemaatschappij in België om in 2011 al elektrische wagens aan te bieden. Voor ons is het een constante evolutie geweest. Vandaag zien we een stijgende vraag naar flexibiliteit. Wat auto-mobiliteit betreft bieden we Rental-oplossingen aan voor een dag, een week, een maand, …. Daarnaast is er ook Rent & Roll, wat een ‘hybride’ formule is die renting en volledig operationele leasing combineert. Met al die oplossingen geven we verschillende antwoorden op steeds dezelfde vraag: wat heeft de klant nu nodig? Je hebt bedrijven die wel uit het dal klauteren maar de situatie nog te fragiel vinden om een langetermijnverbintenis aan te gaan. Anderen willen dat wel doen voor een deel van de vloot maar een ander deel niet. Aan al die behoeften komen wij tegemoet met ons flexibel aanbod.”

Cafetariaplannen zijn voor ons een belangrijke activiteit. Het gaat om mensen die niet in aanmerking komen voor een bedrijfswagen maar die via deze weg wel hun oudere wagen kunnen vervangen door een recenter model.

Is private lease een piste waar Athlon op inzet?

MA: “Klassieke private lease doen we niet maar cafetariaplannen zijn voor ons wel een belangrijke activiteit. Het gaat typisch om mensen die niet in aanmerking komen voor een bedrijfswagen maar die via deze weg wel hun oudere wagen kunnen vervangen door een recenter model. Dat helpt ook bij de vergroening van het wagenpark. Ze zijn binnen die formule eerder geneigd om voor elektrisch of (plug-in) hybride te kiezen omdat die keuze voor hen geen risico inhoudt. Als bedrijf moet je altijd keuzes maken. Wij kiezen voor mobiliteitsoplossingen die binnen het kader van corporate vallen maar we bereiken op die manier toch ook een deel van de particuliere bestuurders.”

In België streeft men er naar om tegen 2026 alle bedrijfswagens elektrisch te maken. Hoe ziet u die transitieperiode? Zes jaar lijkt nog lang maar is het eigenlijk weer niet met leasecontracten die dikwijls nog vier jaar lopen.

MA: “Ik vind het fantastisch dat we dit als sector heel serieus nemen. En zoals ik daarnet al zei, brachten we als eerste Tesla naar Europa in lease, idem dito voor de elektrische Renaults. Voor ons is dit een langetermijnstrategie die nu in een versnelling komt, mede door wat de Belgische overheid beslist heeft. En wij omarmen dat. Maar we zijn als sector niet de enige stakeholders in deze transitie. Dat Vlaanderen nu 30 miljoen euro investeert in 30.000 laadpalen, is een goed signaal. Maar het mag allemaal nog wat sneller. Een transitie duurt jaren. Je moet die early adopters faciliteren, zij zijn immers de ambassadeurs die ook anderen zullen overtuigen.”

#Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Trending