Miel Horsten zet stap naar Group Regional Director bij ALD Automotive

Op persoonlijk vlak heeft Renta-voorzitter Miel Horsten belangrijk nieuws te melden. Hij wisselt zijn job als CEO Van ALD Automotive Belgium in voor een internationale functie binnen de groep. Nu we hem toch aan de lijn hadden, stelden we hem natuurlijk ook enkele vragen over de impact van de COVID-19 pandemie op de leasingsector.

Miel Horsten stond sinds 2012 aan het hoofd van ALD Automotive Belgium, een functie de hij sinds 2019 combineerde met die van Regional Director Benelux. Twee jobs die hij naar eigen zeggen “elke dag gigantisch graag gedaan heeft. Een vertrek met pijn in het hart”, klinkt het.

Miel Horsten sluit zijn periode in België af met een positieve balans. Zo groeide het wagenpark met 53 procent naar meer dan 76.000. Private lease (via partnerships) en fietsleasing werden opgestart en dat resulteerde in 3.250 extra wagens en 3.854 fietsen. Het aantal klanten werd bijna verdubbeld.

Internationale functie

Miel Horsten zet vanaf 1 juni de stap naar Group Regional Director bij ALD Automotive. Hij zal die nieuwe functie tot 1 september 2020 tijdelijk combineren met zijn huidige functies om een vlotte overgang te garanderen.

Miel Horsten maakt voortaan deel uit van een selecte groep van zeven topmanagers die de ALD Groep leiden. Een en ander heeft te maken met verschuivingen binnen het topmanagement. CEO van ALD Groep Mike Masterson legde op 27 maart jl. zijn functie neer omwille van gezondheidsredenen. Hij werd opgevolgd door Tim Albertsen, tot dan de deputy CEO.

Miel Horsten benadrukt wel dat hij in zijn internationale functie ook in de toekomst verantwoordelijk blijft voor België, zij het dat overkoepelend samen met andere landen: “Er komt een nieuwe CEO voor België. Wie dat wordt, zullen we binnen enkele weken bekendmaken. Ik zal mij op internationaal vlak bezig houden met Benelux, Finland, Noorwegen, Denemarken en Zweden en Ierland. Inhoudelijk gaat het vanzelfsprekend over het leaseverhaal maar ook over onze herverzekeringsmaatschappij, waarvan ik al voorzitter van de raad van bestuur was. Daar komt nog aankoop voor de hele groep bij.”

Door zijn nieuwe internationale functie zal Miel Horsten zijn mandaat als voorzitter van Renta ter beschikking stellen van de Raad van Bestuur. Hij werd anderhalf jaar geleden herverkozen en had nog anderhalf jaar te gaan. Maar nu zal Renta vroegtijdig op zoek moeten gaan naar een opvolger.

COVID-19: sector heeft solide basis

Los van deze mooie promotie op persoonlijk vlak, is Miel Horsten net als zijn collega CEO’s van Belgische leasingmaatschappijen vandaag natuurlijk in de eerste plaats (Corona)-crisismanager en houdt hij als Renta-voorzitter ook de vinger aan de pols van de hele verhuursector.

Wat de impact betreft maakt hij een duidelijk onderscheid tussen de sector van de korte termijn verhuur en de lange termijn verhuurders: “Dat er een impact is op heel de sector en dat die nog zal nazinderen, dat is evident. Als we naar de situatie vandaag kijken, hebben de korte termijn verhuurders het veel moeilijker. Kortlopende contracten zijn daar de norm en bovendien valt een groot deel van hun business van de ene dag op de andere weg omdat het luchtverkeer quasi stilgevallen is. Ook op de lange termijn verhuur is er een impact maar als sector hebben we wel een solide basis. We zijn niet zoals een Mediamarkt waar je niets meer verkoopt van zodra de deur dichtgaat.”

Onze vloten blijven lopen en er zijn vandaag nog altijd – meestal grotere – klanten die bestellingen plaatsen, zij denken al aan een doorstart na de post-COVID periode

“Onze vloten blijven lopen en er zijn vandaag nog altijd – meestal grotere – klanten die bestellingen plaatsen, zij denken al aan een doorstart na de post-COVID periode. Anderzijds vragen sommige klanten ook naar betalingsuitstel, al dan niet gekoppeld aan een contractverlenging. Dat is ook logisch aangezien de auto’s nu veel minder kilometers doen of zelfs stilstaan. Het aantal offertes daalt wel snel maar dat is ook te verwachten gezien de lockdown-situatie. Ook het after-sales gebeuren is stilgevallen. Maar daar is Renta samen met Traxio en Febiac aan het overleggen met de overheid of een gefaseerde heropstart tot de mogelijkheden behoort. Wat ik niet zie, zijn massale order cancellations, en dat is toch een goed signaal naar de toekomst”, zegt Miel Horsten.

En wat met de restwaardes?

Restwaardes blijven een van de belangrijkste pijlers van leasingmaatschappijen. Vreest Miel Horsten een terugval door deze crisis?

“Nee, want de productie van nieuwe wagens is vandaag heel sterk teruggevallen. Bij sommige merken ligt de productie helemaal stil. De restwaarde van auto’s die we vandaag op de baan zetten, zal binnen drie jaar sowieso goed zijn. Ik denk dus niet dat er vandaag grote correcties op restwaardes moeten komen. De vraag is wel in welke mate de tweedehandsverkoop opnieuw in gang zal komen. Dat zal misschien iets langer duren dan de rest van de business. Ook door het internationale karakter. We exporteren bijna 80% van onze tweedehandsvoertuigen en die logistiek moet ook weer op gang komen.”

Post-COVID: gematigd positief

Miel Horsten weet dat de situatie ernstig is maar toont zich toch gematigd positief: “Bij ALD Automotive hebben we bijvoorbeeld geen mensen in technische werkloosheid gezet. Zowat iedereen werkt wel van thuis uit. Er is werk genoeg. We moeten er zijn voor onze klanten en we moeten post-COVID voorbereiden. We gaan er nog altijd van uit dat we vanaf mei naar een geleidelijke heropstart gaan. Bij onze klanten is er ook het geloof dat we vanaf het tweede semester alles weer kunnen oppikken.”

Een masterplan?

Is er ook een masterplan van wat er moet gebeuren na de COVID-crisis?

Miel Horsten: “Op commercieel vlak is het aan de respectieve leasingmaatschappijen om hun eigen strategie uit te tekenen. Samen met de andere federaties Traxio en Febiac werkt Renta wel aan een protocol voor de heropstart. We zien dat dit ook gebeurt in het buitenland en dat is ook noodzakelijk om het op een geordende en logische manier te laten verlopen.”

#Auto #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending