Ministerieel Besluit: de onduidelijkheid blijft op 4 mei

Het is zover! Het Ministerieel Besluit rond versoepeling van de lockdown op 4 mei werd zonet gepubliceerd. Maar of dat nu duidelijkheid brengt voor de automobielsector …

Voor cruciale sectoren en essentiële diensten blijven de huidige regels van toepassing. Er verandert bijna niets. Er wordt echter gespecificeerd dat als ze hun activiteiten niet hebben onderbroken en als ze al de nodige veiligheidsmaatregelen toepassen, ze de generieke gids als leidraad kunnen gebruiken.

Bedrijven in niet-essentiële sectoren kunnen vanaf 4 mei hun activiteiten hervatten, zelfs als zij in bepaalde segmenten van hun productie- of dienstenketen een probleem ondervinden of zouden ondervinden bij het organiseren van social distancing. De sanctie van sluiting in geval van niet-naleving van de regels inzake sociale afstand wordt eveneens afgeschaft.

Concrete maatregelen voor niet-essentiële sectoren

Telewerken thuis is niet langer verplicht, maar wordt aanbevolen voor de functies die zich daartoe lenen. Waar telewerk thuis niet wordt toegepast, blijft social distancing de norm, zowel op de werkplek als in het door de werkgever georganiseerde vervoer. Daartoe nemen de werkgevers tijdig passende preventieve maatregelen om te zorgen voor social distancing of, indien dit niet mogelijk is, maatregelen die ten minste een gelijkwaardig beschermingsniveau bieden.

De generieke gids waarvan hierboven sprake, is een leidraad om werkgevers te helpen bij het nemen van passende preventieve maatregelen. In het Minsterieel Besluit is vastgelegd dat het bij deze preventieve maatregelen gaat om veiligheids- en gezondheidseisen van materiële, technische en/of organisatorische aard. Sectoren en/of bedrijven vullen de generieke gids aan met richtlijnen en/of voorzien in andere passende maatregelen die ten minste een gelijkwaardig beschermingsniveau bieden. Collectieve maatregelen hebben voorrang op individuele maatregelen.

Op bedrijfsniveau gebeurt de uitvoering van deze preventieve maatregelen via sociaal overleg of, bij afwezigheid van deze organen, via overleg met de werknemers en met de diensten voor preventie en bescherming op het werk. Alle werknemers worden tijdig geïnformeerd over deze preventieve maatregelen en opgeleid om ze toe te passen. De onderneming deelt ook tijdig de vastgestelde veiligheidsinstructies aan derden mee. Deze verplichting geldt dus voor iedereen: werkgevers, werknemers en derden. Het toezicht op de naleving van deze voorwaarden wordt uitgevoerd door de Inspectie voor de controle op het welzijn op het werk, die ook verantwoordelijk is voor de voorlichting aan en het toezicht op werkgevers en werknemers.

 De B2B-kwestie

Het Ministerieel Besluit stipuleert ook nog dat de lokalen van bedrijven in niet-essentiële sectoren alleen toegankelijk zijn voor B-to-B en B-to-Gov (Gov=overheid) relaties. De definitie van B2B wordt niet omschreven in het Ministerieel Besluit. Waardoor de automobielsector nog steeds geen antwoord krijgt op de vragen of bedrijfswagens en hun bestuurders onder B2B of B2C vallen, of zelfstandigen een auto of bestelwagen mogen afhalen of binnen doen voor herstelling bij een concessie.

B-to-C-contacten kunnen ook worden georganiseerd in de gebouwen van bedrijven in de cruciale sectoren en essentiële diensten, voor zover interacties op afstand onmogelijk zijn en op voorwaarde dat de regels van sociale afstand worden gerespecteerd.

De interpretatie van Traxio

We peilden reeds naar een eerste reactie bij de woordvoerder van Traxio Filip Rylant:

“Ik lees in het Ministerieel Besluit dat de lokalen en werkplaatsen alleen toegankelijk zijn voor het publiek in het kader van relaties tussen professionelen onderling en tussen professionelen en overheden. Bij gebrek aan meer details interpreteren wij dit breed omdat het woord relaties ruimte geeft voor interpretatie. Volgens ons gaat het niet alleen om contact tussen alleen maar professionelen onderling maar alle activiteiten die onder die noemer vallen. Een bedrijfswagen waarvan de leasemaatschappij eigenaar is, dat is dus een professionele relatie. Dus mag een bestuurder van een bedrijfswagen met zijn auto naar de garage gaan. Als de bestelwagen van een bedrijf defect is, mag volgens onze interpretatie een werknemer van dat bedrijf naar de garage gaan voor een herstelling.”

Filip Rylant is teleurgesteld, zowel over de inhoud als de timing van publicatie van het Ministerieel Besluit: “Het lange weekend is de facto al begonnen. En nu moet alles klaar zijn tegen maandag. Men had in het begin van de week al een richtlijn kunnen geven aan de sector. Onder voorbehoud van opschortende voorwaarden. Maar dan hadden onze leden zich tenminste kunnen voorbereiden. Nu hebben we een hele week in onzekerheid geleefd en krijgen we een tekst waar we nog niet veel wijzer van worden.”

#Auto #Fleet Dealers #Services

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine