Mobiliteitsbudget: 7 op de 10 Belgen wil toegang voor alle werknemers

7 op de 10 Belgen willen dat het mobiliteitsbudget toegankelijk wordt voor alle werknemers, en niet alleen zij die recht hebben op een bedrijfswagen. Dat blijkt uit een recente bevraging van Touring bij meer dan 1.000 ondervraagde Belgen. Het mobiliteitsbudget heeft dus nog ruimte om aan populariteit te winnen, al is het succes afhankelijk van een aantal belangrijke factoren. Zo weet 1 op de 5 van de Belgen nog altijd niet of hun werkgever een mobiliteitsbudget aanbiedt. 1 op de 3 verwacht dan weer een bedrag vanaf 500 euro per maand. Als we het mobiliteitsbudget de grootste kans op slagen willen geven, moeten we vooral de huidige eigenaars van bedrijfswagens overtuigen, volgens Touring.

Het mobiliteitsbudget werd bijna drie jaar geleden ingevoerd met als doel een duurzamer woon-werkverkeer. Met het budget kan een werknemer kiezen voor een (kleine) milieuvriendelijke wagen, alternatieven zoals de (elektrische) fiets, abonnementen op openbaar vervoer, huisvestigingskosten en/of cash. De inburgering van het budget in het bedrijfsleven blijft vooralsnog beperkt. Maar de werkende Belg staat toch positief tegenover het mobiliteitsbudget vandaag volgens Touring. Met enkele ingrepen kan de formule de komende jaren succesvoller worden.

Het is een goede zaak dat er meer interesse is voor het mobiliteitsbudget. Het toont dat mensen openstaan voor het principe van ‘mobility as a service’: van verschillende vervoersmiddelen gebruik maken om zo efficiënt mogelijk naar het werk te gaan of professionele verplaatsingen te maken. Dat is een belangrijk inzicht voor werkgevers binnen het bepalen van de verloningen: werknemers zien het mobiliteitsbudget als een interessant extralegaal voordeel. Zij beseffen ook steeds beter dat flexibele mobiliteitsoplossingen extra comfort brengen. Werkgevers hebben er dus zeker baat bij om het mobiliteitsbudget beter bekend te maken en te integreren binnen de organisatie. Vanaf dit jaar past de overheid het systeem aan opdat werknemers er sneller in kunnen stappen en meer mobiliteitsalternatieven – zelfs wandelen – vergoed worden. Dat brengt dus nieuwe opportuniteiten”, aldus Touring.

Informeren over mogelijkheden

Ondanks een trage start is het mobiliteitsbudget zeker nog niet ten dode opgeschreven. Dat is de belangrijkste conclusie uit de bevraging van de mobiliteitsorganisatie. Belangrijkste factor om het budget echt te laten doorbreken is het toegankelijk te maken voor alle werkende Belgen. Maar ook duidelijk communiceren met werknemers over het mobiliteitsbudget en de mogelijkheden kan beter. Werknemers hebben alleszins al een duidelijk beeld hoeveel het moet bedragen.

Als we werknemers echt willen stimuleren om meer gebruik te maken van verschillende mobiliteitsvormen, is het logisch dat daar ook een prijskaartje aan vasthangt. Voor 6 op de 10 Belgen is een mobiliteitsbudget dan ook pas aantrekkelijk vanaf 200 euro per maand. 1 op de 3 verwacht zelfs 500 euro per maand. Vooral werkenden tussen 35 en 49 jaar verwachten hogere budgetten, alsook bedienden. Dit zijn wellicht de categorieën die ook vandaag al een mooi budget hebben om gebruik te maken van een of meerdere mobiliteitsopties en op dat vlak niet willen inboeten”, stelt Touring.

Auto blijft belangrijk

Eigenaars van bedrijfswagens zijn minder eenvoudig te overtuigen om de bedrijfswagen volledig af te staan. 4 op de 10 werknemers met een bedrijfswagen zouden zelfs van werk veranderen indien de werkgever deze niet (meer) voorziet, vooral omdat zij flexibiliteit en efficiëntie in hun verplaatsingen zouden verliezen of geen volwaardig alternatief voor de auto zien. Toch is er hier volgens Touring speelruimte. 42% van de bedrijfswageneigenaars is immers wel te overtuigen om gebruik te maken van een mobiliteitsbudget, zolang ze zelf kunnen kiezen waar ze dat budget aan spenderen. Het mobiliteitsbudget laat dat ook effectief toe.

“Meer dan de helft van de bevraagden gelooft dat de alternatieven binnen het mobiliteitsbudget niet opwegen tegenover de voordelen van de bedrijfswagen. Dat is uiteraard te begrijpen. Voor veel mensen is de auto een belangrijk vervoersmiddel voor hun dagelijks gebruik, al is het maar omdat ze niet vlakbij een treinstation wonen. Het mobiliteitsbudget moet daarom de wagen niet uitsluiten, maar moet de auto beschouwen als één schakel in een keten van mobiliteitsoplossingen. Zo komt er een stimulans om de afstand die de wagen aflegt of het aantal verplaatsingen te verminderen. Als je met je wagen kan rijden tot aan het dichtstbijzijnde treinstation, ondertussen via het werk je parkeerticket laat betalen, is dat efficiënter dan met diezelfde wagen in de file te staan”, legt Touring uit.

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine