Mobiliteitsbudget | Beperkte keuze voor wie nog bedrijfswagen wil

Wie geïnteresseerd is in het mobiliteitsbudget en zijn wagen wil inruilen voor een milieuvriendelijker exemplaar, aangevuld met bijvoorbeeld een fiets of een uitbetaling in cash geld, heeft maar weinig keuze. Dataleverancier JATO berekende immers dat slechts 4,2% van het huidige wagenpark als milieuvriendelijk geldt volgens de bepalingen die in het wetsontwerp van het mobiliteitsbudget staan.

Even ter herhaling: het mobiliteitsbudget steunt op drie pijlers, een werknemer kan vrij één of meerdere pijlers kiezen. Pijler twee en drie staan respectievelijk voor alternatief, duurzaam vervoer en een uitbetaling in cash. De eerste pijler is dan weer het gebruik van een milieuvriendelijke wagen. U kon al eerder op FLEET.be lezen dat de regering een wagen die minder dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoot, aanziet als milieuvriendelijk.

Dataleverancier ging met die omschrijving aan de slag en zocht uit welke wagens mogelijk gekozen mogen worden door werknemers die voor het mobiliteitsbudget kiezen. “Van de 5.928 modelcombinaties van nieuwe personenwagens die momenteel aangeboden worden in ons landn zijn dat er 249, oftewel 4.2% van het totale aanbod”, weet Ronny Van Gerwen van JATO. “Van die 249 zijn er 55 zero-emission auto’s, 25 full hybrides, 49 Plug-in hybrides, 16 wagens op aardgas, 61 benzines en 43 diesels.”

Naast de elektrische alternatieven zijn er dus maar weinig populaire modellen verkiesbaar. Bij onze collega’s van De Tijd lezen we dat kleine stadswagens als de Volkswagen Up, de Fiat 500 en de Citroën C1 wel onder de ecologische vlag vallen, bij de diesels is dat ook het geval voor de Ford Mondeo, de Opel Corsa en de Mercedes B-Klasse.

De gevolgen van WLTP

“Voor werknemers die nog een bedrijfswagen willen opnemen in het mobilteitsbudget is de keuze dus beperkt”, weet Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta. “Zeker als we er rekening mee houden dat de TCO, de totale kostprijs van het voertuig in het mobiliteitsbudget, substantieel lager moet liggen dan die van de bestaande bedrijfswagen.”

Dat er zo weinig modellen die 95 gram halen, is vooral te wijten aan de nieuwe, strengere WLTP-testcyclus die in september in voegen trad. Door de nieuwe testmethode voor de bepaling van CO2-uitstoot (WLTP) die sedert afgelopen september van kracht is, zijn de uitstootwaarden gemiddeld toegenomen met 10 gr/km. Na een overgangsperiode, vanaf 2020, zullen de volledige WLTP testwaarden gelden en zullen we nogmaals een stijging kennen.

Dit doet Renta concluderen dat het mobiliteitsbudget vooral interessant zal zijn voor werknemers die geen bedrijfswagen meer wensen en volledig overschakelen op alternatieven. “We verwachten dat slechts een klein deel van gebruikers deze stap zal zetten”, is het besluit van de federatie.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!