Mobiliteitsbudget weer op tafel: sociale partners dienen een voorstel tot wetsontwerp in

Op 5 september hebben de sociale partners een voorstel tot wetsontwerp ingediend waarmee ze het mobiliteitsbudget opnieuw bespreekbaar willen maken.

Deze tekst is zowat de tegenpool van het cash for carproject dat door de regering werd opgezet. Daarmee sluit ze aan bij het advies dat in april al werd gegeven door de nationale arbeidsraad en de centrale raad voor het bedrijfsleven. Een advies dat volgens het VBO nooit antwoord heeft gekregen van de regering.

De sociale partners (vakbonden en werkgevers) stellen dus een combinatie van een bedrijfswagen met een echt mobiliteitsbudget voor, in tegenstelling tot de cash for carregeling die volledig wil afstappen van de bedrijfswagen. Dat mobiliteitsbudget kunnen werknemers zelf invullen met eventueel een bedrijfswagen (misschien een kleinere), aangevuld met een vervoersmiddel dat hen past (fiets, speed pedelec, abonnement op op openbaar vervoer,…).

Klik hier om het wetsvoorstel van de sociale partners te downloaden.

Geïnspireerd door bestaande praktijken

Marie-Noëlle Vanderhoven, adviseur aan het Competentiecentrum Werk & Sociale Zekerheid van het VBO: “Voor hun ontwerp hebben de sociale partners zich sterk laten inspireren door bestaande praktijken in een aantal grote ondernemingen. Een van de aspecten van het ontwerp is een vereenvoudiging van de regels en een vermindering van de administratieve lasten om meer ondernemingen toe te laten als dit nuttig is een mobiliteitsbudget in te voeren en meer werknemers ervoor in aanmerking te laten komen. De werkgevers kunnen hier aan maatwerk doen zonder dat het beheer te zwaar wordt. De praktijk laat zien dat wanneer een werknemer in aanmerking komt voor een mobiliteitsbudget, hij daar doorgaans op ingaat en zijn verplaatsingen met de bedrijfswagen effectief afbouwt, wat gunstig is voor het fileprobleem. De sociale partners hebben in hun ontwerp ook goed oog gehad voor het voorkomen van misbruik: het mobiliteitsbudget mag geen middel zijn om het loonpakket van alle werknemers te optimaliseren.”

Met dit wetsvoorstel hopen de sociale partners snel gehoord te worden (in tegenstelling tot hun vorige voorstel).

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine