Mobit: fietsdelen in free floating in Mechelen, Kortrijk en Hasselt

Picture : Mobit

Fietsdelen is geen nieuw gegeven. Het bestaat al in verschillende steden onder de vorm van een gesloten cyclus. Hierbij wordt een fiets gehuurd aan een bepaald station en wordt hij aan hetzelfde station opnieuw afgeleverd. De Gentse start-up Mobit mikt op een nieuwe formule van fietsdelen, meer bepaald het zogenaamde ‘free floating’. En laat dit nu wel een primeur zijn voor ons land.

Het volstaat om de Mobit-app te downloaden en uw eigen locatie in te geven. Dankzij de app krijgt u vervolgens een overzicht waar u een fiets kan vinden in de onmiddellijke omgeving. Van zodra de gebruiker de fiets gevonden heeft, moet hij enkel nog de QR-code op de fiets inscannen om het slot los te maken. Het volstaat om een (eenmalige) waarborg te betalen van 49 euro (29 euro in september).

Van zodra u de bestemming bereikt heeft, moet u de fiets opnieuw op slot doen en in functie van het totale gebruik, wordt een bedrag afgetrokken van het geld dat u gestort heeft op uw persoonlijke ‘wallet’.

Tarifering per blokken van 20 minuten

Picture : Mobit

Het tarief per begonnen blok van 20 minuten bedraagt € 0,45 voor het eerste uur, € 0,65 voor het tweede, € 0,80 voor het derde en € 1 voor langere periodes. Een voorbeeld: wie gedurende 1 uur en 45 minuten gebruik maakt van een fiets (meer bepaald drie blokken van 20 minuten tijdens het eerste uur en drie blokken van 20 minuten tijdens het tweede), betaalt dus 3,30 euro.

Mocht uw krediet verstrijken tijdens het rijden, hoeft u niet meteen te panikeren. De fiets zal uiteraard niet stilvallen. Het komt er dan gewoon op aan om bij te storten zodat u op een later tijdstip opnieuw gebruik kan maken van een Mobit-fiets.

Het voordeel van dit systeem is dat u de fiets om het even waar kan achterlaten.

De Mobit-app berekent niet alleen de afgelegde afstand, maar ook de stand van uw rekening, de gereden routes, de CO2 die u heeft uitgespaard en het aantal calorieën dat u verbruikt heeft.

 

Waar?

Dit aanbod is nu reeds beschikbaar in drie Vlaamse steden. In Kortrijk zijn er 450 gebruikers voor 160 fietsen. In Hasselt worden de 175 tweewielers gebruikt door 600 enthousiastelingen. Mechelen, dat nog maar recent is ingestapt, stelt 100 fietsen ter beschikking. In Mechelen en Kortrijk mikt men op 200 fietsen op korte termijn en in Hasselt denkt men eraan om het fietsenpark uit te breiden naar 400.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!