Motorfietsen: FEBIAC hoopt op verschuiving van inschrijvingen naar tweede kwartaal

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters zijn na een goede start in januari en februari in maart gedaald door de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) te beperken.

Catwalk/Shutterstock.com

Voor de eerste drie maanden noteert FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) een daling van 14,8% van de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers.

2020 startte voor de sector van gemotoriseerde tweewielers positief. In januari steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters met 37,2% vergeleken met januari 2019. Februari was licht negatief, maar er was in de eerste twee maanden van dit jaar nog altijd sprake van een groei met 6,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De overheidsmaatregelen om het corona-virus in te dijken, resulteerden in een daling van de inschrijvingen in het eerste kwartaal met 14,8% tegenover de eerste drie maanden van 2019. De handelszaken in de tweewielerbranche hebben sinds midden maart hun deuren verplicht moeten sluiten en de dienst inschrijvingen heeft de werkzaamheden grotendeels opgeschort.

Motor- en scooterrijden mag momenteel alleen in het kader van woon-werkverkeer. Recreatieve ritten zijn niet toegelaten. De beperkende maatregelen lopen op dit moment tot 19 april.

Verschuiving

Dat betekent dat ook in april de inschrijvingen door de maatregelen grotendeels ‘on hold’ staan. Normaal gesproken zijn maart en april de cruciale maanden voor de sector.

Het eerste half jaar is doorgaans goed voor tweederde van de nieuwe inschrijvingen op jaarbasis. Dat zal dit jaar wellicht niet het geval zijn. FEBIAC wijst er echter op dat er in de eerste maanden van het jaar consumenten ook bestellingen geplaatst hebben (onder meer tijdens of vlak na het Motorsalon van januari), die pas later in het jaar uitgevoerd worden.

De federatie verwacht dan ook dat indien de beperkende maatregelen in april versoepelt zouden worden, er een verschuiving van nieuwe inschrijvingen zal plaatsvinden naar mei en juni.

De uitlevering van motoren en scooters die in Europa geproduceerd worden, loopt overigens ook vertraging op omdat in diverse landen fabrikanten de productie stopgezet hebben om te voorkomen dat hun medewerkers het virus zouden oplopen.

De Europese vereniging van motorfabrikanten ACEM heeft inmiddels ook gepleit voor steun aan de sector. ACEM stelt dat de meeste dealerships in Europa kleine familiezaken zijn die door de gedwongen tijdelijke sluiting in een financieel precaire positie kunnen geraken.

BMW op eerste plaats

Aan de top van het merkenklassement handhaaft BMW zich op eerste plaats, maar het moet wel 7,8% toegeven.

Yamaha is een opvallende tweede met een groei van 9,8%. Enkel dat merk en het als tiende geplaatste Husqvarna kunnen in de top tien groeicijfers laten optekenen.

BMW heeft ook de topposities als het gaat om de populairste modellen. De BMW R1250GS en de R1250GS Adventure nemen de eerste twee plaatsen in.

Naar cilinderinhoud valt de sterke stijging op in de categorie 125 cc tot 250 cc: meer dan 50% vergeleken met 2019. Maar die categorie is gemeten naar marktaandeel klein (2,8%).

De kleinste daling ten opzichte 2019 was er in de categorie 501 cc tot 750 cc. Bij de opdeling in motortypes springt in het oog dat de niche-producten (sport-touring, supersport, enduro en trial) het goed doen.

De andere categorieën verliezen allemaal terrein. De scooters zijn in de eerste drie maanden van het jaar minder in trek gebleken, evenals de touring-modellen en in mindere mate de basic/roadsters en de motoren tot 125 cc. De populaire trailmotoren (reisenduro’s) moeten vergeleken met het marktgemiddelde minder inleveren.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine