Nauwelijks draagvlak voor gestemde mobiliteitsvergoeding

Gisteren keurde de Kamer het wetsontwerp rond de mobiliteitsvergoeding goed. In dit cash-for-carscenario kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor extra geld dat op dezelfde voordelige manier belast wordt als hun salariswagen.

De vraag blijft hoeveel werknemers hun car zullen inruilen voor extra cash. Zowel werkgevers als werknemers lijken immers nog niet gewonnen voor het systeem. Zo ziet 56,7% van de werkgevers zich verplicht bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68% van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn/haar huidige job niet aangenomen hebben als er geen bedrijfswagen in het salarispakket zat. Dat blijkt uit onderzoek door iVox in opdracht van HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België.

De vraag blijft hoeveel mensen hun salariswagen daadwerkelijk zullen inleveren nu de mobiliteitsvergoeding er is. Een studie van SD Worx en vacature.com wees uit dat slechts 16% van de pendelaars met een bedrijfswagen interesse toont in een mobiliteitsvergoeding. Een recent rapport van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit schat dat dan weer in dat slechts drie tot negen procent van de gezinnen voor dit systeem zullen kiezen, wat neerkomt op 15.000 tot 50.000 gezinnen.

Mobiliteitsbudget

De mobiliteitsvergoeding lijkt dus een slag in het water te worden. De roep om een heus mobiliteitsbudget, waarin de werknemer de keuze heeft tussen de wagen en andere opties zoals een abonnement op het openbaar vervoer of de fiets. Ook daar maakt de regering momenteel werk van, al heerst er nog een discussie over welke sociale lasten er geheven zullen worden op het restbedrag.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!