Nee, zelfopladende hybrides zijn geen valse hybrides

Toyota Highlander

Er schijnt nog steeds enige verwarring te bestaan, met name bij sommige sociale secretariaten, over de definitie van “valse hybriden”.

Zelfopladende auto’s – die dus niet hoeven te worden aangesloten op het stopcontact om hun batterij op te laden – kunnen nooit als “valse hybriden” worden beschouwd. Fiscaal worden zij behandeld als auto’s met benzinemotor. De Toyota’s en Lexussen zijn dus geen valse hybrides. Hetzelfde geldt voor alle andere zelfopladende hybride modellen in de catalogussen van andere merken, denk maar aan de hybride versie van de Renault Clio, Ford Kuga of Honda CR-V.

Lees ook:

Bedrijfswagens: alles over de fiscaliteit in 2021

Dit – weliswaar betreurenswaardige – begrip “valse hybriden” heeft slechts betrekking op enkele plug-in hybriden, waarvan dit de volgende de meest recente lijst is (inclusief overeenstemmende voertuigen voor de fiscaliteit). Plug-in hybrides zijn hybride auto’s die in een stopcontact moeten worden gestoken om hun volle elektrische autonomie te bereiken.

Een plug-in hybride auto wordt als een “valse hybride” beschouwd als hij:

  • meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot
  • Of de batterij van het voertuig niet groter is dan 0,5 kWh/100 kilo die het voertuig weegt, bijvoorbeeld 5 kWh voor een auto van 1.000 kilo
#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine