Nicolas Paris (Lampiris): “Elektrisch rijden is zoals stoppen met roken”

Een jaar geleden kondigde Lampiris aan dat het zijn volledige wagenpark tegen 2021 op elektriciteit wou laten rijden. Het bleek geen holle slogan: met de tussenkomst van LeasePlan Belgium nam de elektriciteitsleverancier afgelopen maandag 15 Nissan LEAF in gebruik. We verdiepten ons in dit ambitieus maar al bij al haalbaar plan!

Lampiris gaat door het leven als leverancier van groene stroom. In die zin is het absoluut normaal dat het bedrijf nadenkt over de ecologische voetafdruk van het wagenpark. Het was dan ook een logische stap dat het filiaal van Total in 2017 aankondigde dat het tegen 2021 over een volledig elektrische vloot wou beschikken.

Nu al 25% van het wagenpark

Rome werd vanzelfsprekend niet op één dag gebouwd. Begin deze week bestond de Lampiris-vloot uit amper vijf elektrische voertuigen… Met de levering van 15 exemplaren van de Nissan LEAF kwam de elektrificatie afgelopen maandag pas echt onder st(r)oom.

Tot nu toe viel de keuze op de Nissan LEAF, de Volkswagen e-Golf en de BMW i3. De elektriciteitsleverancier kijkt ondertussen ook wat er op de markt gebeurt. “Hyundai en KIA hebben onlangs enkele nieuwe modellen op de markt gebracht” zegt Nicolas Paris, Head of EV Product Development en dus ook vlootbeheerder bij Lampiris. “Vanaf begin volgend jaar zullen deze modellen in onze car policy worden opgenomen. Dit geldt overigens voor alle middenklassers die binnenkort hun intrede zullen doen.”

Schrik voor het onbekende

Naast de zorg voor de ecologische voetafdruk, blijkt elektromobiliteit ook vanuit financieel oogpunt interessant te zijn voor de bedrijven. Nicolas Paris: “Een eenvoudige berekening van de TCO toont aan dat een elektrisch voertuig interessanter is dan verbrandingsmotoren. En dit is nu al het geval. We hielden rekening met de kost van het voertuig, de verschillende oplaadmogelijkheden en een leasing op vier jaar.”

De overgang naar elektriciteit verloopt uiteraard niet van een leien dakje. “Bedrijven kunnen wel honderden redenen bedenken om de overstap uit te stellen”, vertelt onze gesprekspartner. “Uiteindelijk is het vooral de schrik voor het onbekende dat de doorslag geeft. Introspectie is de sleutel om dit euvel te overwinnen, zowel op individueel als op organisatorisch vlak. Door te werken met een deadline op middellange termijn, is het perfect mogelijk om zich te focussen op dit onderwerp. Dit ondervinden we zelf op Workplace, onze interne Facebookpagina: dit thema komt er heel vaak aan bod.”

Car policy, oplaadbeurten, …

Een dergelijke grootschalige transformatie gaat gepaard met ingrijpende veranderingen.

In eerste instantie is er de infrastructuur. “Al onze sites zijn of worden heel binnenkort met laadpalen uitgerust. We maken een analyse van de persoonlijke situatie van elk personeelslid om te bekijken of het echt nodig is om een laadpaal bij haar of bij hem thuis te installeren. In ongeveer 80% van de gevallen blijkt dit nuttig te zijn. Iedereen beschikt over een herlaadkaart van Total. We geven onze werknemers ook raad en info over apps om gratis laadpalen te vinden. Op die manier mag laden totaal geen probleem meer zijn.”

Ook in onze car policy is er sprake van een verjongingskuur. “Wat moeten we doen als er schade is aan de laadpaal thuis, als er een kabel verloren gaat of als de werknemer verhuist…? Een pak vragen waarvoor we een oplossing moeten bedenken”, voegt Nicolas Paris eraan toe. “Ik er ben er in alle eerlijkheid van overtuigd dat de hervormingen binnen onze car policy nog niet ten einde zijn. Dankzij onze ervaringen op het terrein zullen we in staat om deze meer en meer te verfijnen, mede dankzij de hulp van LeasePlan.”

 

Gebruiker aan het woord: “2.000 km om ‘elektrische’ chauffeur te worden”

Nicolas Paris heeft deze zomer zelf het goede voorbeeld gegeven. Eerst nog met een e-Golf en sinds maandag met een LEAF. “Ik denk dat het raar zou aanvoelen mocht ik nu op mijn stappen terugkeren. Mijn mindset is compleet veranderd ondertussen: ik ben geen vervuiler meer!”

Onze gesprekspartner maakt een schitterende vergelijking: “Ik zie veel gelijkenissen met stoppen met roken. In het begin is het moeilijk, maar van zodra je af bent van die slechte gewoontes, kom je er niet meer op terug. Je moet eerst 2.000 km elektrisch gereden hebben om een elektrische chauffeur te worden. Tijdens de eerste weken doe je niets anders dan rekenen. De autonomie levert aanvankelijk vooral veel stress op. De ongemakken maken snel plaats voor rationeel nadenken. Men past zijn tijdsgebruik aan in functie van de oplaadbaarten…”.

Aangezien Nicolas Paris veel onderweg is, weet hij waarover hij praat!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!