Niels Kowollik (Mercedes-Benz): “Plug-in hybride diesel vandaag beste alternatief”

Voor het uitbarsten van de coronacrisis ontmoette de redactie van FLEET Niels Kowollik, de CEO van Mercedes-Benz Belux. Ziehier enkele citaten uit het volledige interview dat u kan lezen in het maartnummer van het magazine FLEET …

Wat betreft de plug-in hybride diesel…

“We zetten zwaar in op plug-in hybrids, waaronder ook diesel plug-in hybrids. We zijn ervan overtuigd dat we met dit gamma zowel tegemoet komen aan de marktvraag als de wetgeving, die auto’s onder de 50 gr. CO2 ondersteunt.”

(…) “Wij zien wel veel potentieel in de diesel plug-in hybrid omwille van de gunstige CO2-balans. Op dit ogenblik is er eigenlijk geen beter alternatief. Je kan volledig elektrisch rijden met een autonomie tot 100 km. Ideaal voor de steden en voor de lange afstand is diesel veruit de beste optie dankzij zijn laag verbruik. Je mag niet vergeten dat die motorisaties vaak in SUV’s zitten en in combinatie met een benzinemotor is het verbruik toch hoger in dat type voertuig.”

(…) “De dieselhybride is een overgangstechnologie en ook iets voor de toekomst. Het is geen goedkope technologie, want je moet twee verschillende aandrijflijnen in de auto stoppen. Je kan die investering nooit terugverdienen als je ze maar twee jaar gebruikt in het gamma. Hebben we het over de veel langere termijn, dan zullen batterij elektrische voertuigen zodanig geëvolueerd zijn dat deze wellicht de norm worden.”

Wat betreft de onlineverkoop…

“Het is geen optie meer, in sommige landen zijn we dat al aan het uittesten en dit jaar zal ons online salesplatform geïntroduceerd worden. In België hebben we dat uitgesteld om niet in het vaarwater van de Brussels Motor Show te komen. Maar als verkoop model zal het zeker deel uitmaken van onze strategie. Sommige klanten vinden dat ze voldoende online geïnformeerd zijn en willen het voertuig kopen zonder het fysiek te zien of er een testrit mee te doen. Het platform zal wel een interactief karakter hebben met een chatfunctie.”

“Er zijn nog enkele wettelijke zaken die geregeld moeten worden. Zo is vandaag in de meeste landen nog een handtekening nodig op een verkoopcontract en dat mag alleen fysiek. Maar het lijdt geen twijfel dat dit voor een deel van de klanten mainstream zal worden. We zijn trouwens ambitieus: tegen 2025 willen we wereldwijd 25% van onze voertuigen online verkopen.”

Wat betreft de consolidatie van het distributienetwerk…

“We blijven ook geloven in kleinere lokale familiebedrijven, vooral in landelijke regio’s. Maar daarnaast willen we ook inzetten op grote concessies in de buurt van metropolen:echte flagship stores waarbij een professionele service hand in hand gaat met een premiummerkervaring in de showroom. We hebben die diversiteit nodig om de verschillenden klantenprofielen zo goed mogelijk te bedienen.”

Over zijn passies…

1. De boeken

“Ik lees al vanaf ik 3,5 jaar was en ben dat mijn hele leven blijven doen. Het is een passie die ik zelfs niet kan uitleggen, behalve dat het mij enorm boeit om zoveel mogelijk boeken te lezen. Echte boeken, dus geen e-reader voor mij. Ik hou van de geur van boeken, hoe ze aanvoelen. Mijn collectie is ondertussen al duizenden boeken groot, mijn vrouw zegt dat het er te veel zijn (lacht). Ik lees dagelijks en liefst romans.”

“Favorieten opnoemen is moeilijk omdat er zoveel onderwerpen zijn die mij aanspreken. Recent heb ik een Poolse auteur ontdekt die over Silezië schrijft, de regio waar mijn vader vandaan komt. Dat zijn zaken die mij boeien. Maar het is vooral de verscheidenheid die me aanspreekt.”

2. Snelheid op twee wielen

“Ik ben beginnen rijden toen ik negen was met een bromfiets waarvoor ik gespaard had en ik doe het vandaag nog even graag. I don’t like it, I love it. Het is puur: je bent dicht bij de natuur. Je moet je ook heel erg bewust zijn van de gevaren:je hebt immers geen koetswerk om je te beschermen. Ik doe ook aan competitie, maar op amateurniveau. Mijn rondetijden zijn belachelijk in vergelijking met professionele rijders, maar dat maakt me niet uit. Het gaat erom dat ik mij amuseer en mijn grenzen verleg. 10 meter later remmen en 10 meter sneller accelereren om een halve seconde van mijn rondetijd te halen, dan ben ik blij.

(…) “Ik hou van het design en de historiek van het merk Ducati en bovendien rijden ze verduiveld goed. Dat Audi eigenaar is van het merk, dat is wel een minpunt.” (Lacht)

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!