De nieuwe Europese R117-04-standaard, die in juli 2024 van kracht is gegaan, moet ervoor zorgen dat autobanden langer goed blijven presteren, ook wanneer ze bijna versleten zijn. De regelgeving voorziet in een minimale waarde waaraan de band, die getest wordt op 2 mm restprofiel, zal moeten voldoen om in Europa nog gecommercialiseerd te kunnen worden op termijn.Dit zal bandenfabrikanten verplichten om consistentie en kwaliteit te waarborgen, waardoor banden langer meegaan en minder snel vervangen hoeven te worden.
Uit een studie van Michelin blijkt dat momenteel in Europa de helft van de banden te vroeg wordt vervangen, wat leidt tot onnodige afval en kosten. Door de nieuwe standaard kunnen jaarlijks 128 miljoen banden minder geproduceerd worden, wat consumenten in totaal 7 miljard euro bespaart en de CO2-uitstoot met 6,6 miljoen ton vermindert.
Michelin pleit ook voor de invoering van een keurmerk dat de levensduur, remprestaties, rolweerstand en rolgeluid van banden duidelijk weergeeft, vergelijkbaar met energielabels voor huishoudelijke apparaten. Dit zou consumenten helpen bij het maken van een weloverwogen keuze en kwaliteitsmerken bevoordelen in de strijd tegen goedkopere, inferieure alternatieven.
De timing van de nieuwe regelgeving ziet er als volgt uit:
- Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuwe homologaties van banden voldoen aan R117.4.
- Vanaf 7 juli 2026 moeten alle nieuw geproduceerde banden voldoen aan R117.4 en moeten alle nieuw verkochte voertuigen uitgerust zijn met banden die voldoen aan R117.4.
- tot 6 januari 2029 mag je de resterende voorraad banden verkopen die geproduceerd zijn voor 7 juli 2026 en nog niet voldeden aan R117.4
- Vanaf 7 januari 2029 moeten alle verkochte banden voldoen aan R117.4.