De grootste SUV in het gamma van Hyundai is ondertussen al aan zijn vijfde generatie toe. In 22 jaar tijd werden er alleen al in Europa meer dan 450.000 exemplaren van Santa Fe verkocht, wat zijn blijvende populariteit op het continent aantoont. De jongste versie brengt heel wat nieuwe features die het succes moeten bestendigen.
Een radicale transformatie in het koetswerk- en interieurdesign geeft prioriteit aan lifestyle-gebaseerde functionaliteit en vergroot de laadcapaciteit achterin. De lengte is met 45 millimeter toegenomen, wat zorgt voor een ruim interieur met meer beenruimte. Het interieur is voorzien van milieuvriendelijke materialen, waaronder gerecycled materiaal voor de hemelbekleding en de rugleuningen, natuurlijk lederen zetels en kunstleder voor de bekleding van de portieren. Het koetswerk heeft een robuust ontwerp met fijne details en een geharmoniseerde H-light LED lamp.
Connectiviteit
Santa Fe introduceert geavanceerde connectiviteit en technologie, met Hyundai’s nieuwste generatie voertuigarchitectuur en infotainmentsysteem, de Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Het ccNC-systeem omvat geavanceerde connected car functies en een verfijnd Graphical User Interface (GUI) concept, dat navigatie en cluster interfaces verenigt voor een verbeterde samenhang binnen het voertuig.
Over-the-Air (OTA) updates voor naadloos onderhoud zorgen voor de nieuwste software.
Naast een verbeterd spraakherkenning werden de veiligheid en het gebruiksgemak verder verhoogd met een 12-duims Head-Up Display (HUD). Klanten kunnen ook genieten van vernieuwde graphics en geavanceerde Bluelink® Connected Car-services, met functies als Connected Routing, Hyundai Live Services en realtime verbinding met de Bluelink®-app.
Comfort en gemak
Met de relaxzetel met beensteun op de eerste rij kunnen de inzittenden comfortabel achterover leunen. De multifunctionele Bilateral Multi-Console, een wereldprimeur, biedt veel opbergruimte en handige functies voor zowel de voor- als achterzetels.
Nog een opmerkelijke nieuwigheid: de UV-C sterilisatie Multi-tray, geplaatst boven het handschoenenkastje van de passagier, maakt het steriliseren van persoonlijke voorwerpen, zoals smartphones en portefeuilles mogelijk.
Met Digital Key 2 kan de bestuurder de auto op afstand vergrendelen en ontgrendelen via zijn smartphone, zonder dat hij deze tegen de deurklink hoeft te houden. Met de smartphone in de auto kan de bestuurder de motor starten met een druk op de start/stop-knop.
Veiligheid
De jongste versie van de Santa Fe zit ook bomvol proactieve rijassistentie- en veiligheidsfuncties: Highway Driving Assist en Smart Cruise Control zijn daarvan de belangrijkste.
Remote Smart Parking Assist helpt bestuurders dan weer om met behulp van de smart key op afstand terug te rijden naar een parkeerplek en vooruit te rijden uit een parkeerplek – van buiten de auto.
Met het oog op gezinnen verbetert Safe Exit Assist de veiligheid van de passagiers door nabije voertuigen te detecteren en de deuren automatisch te vergrendelen om ongevallen bij het uitstappen te voorkomen.
Intelligent Speed Limit Assist is ideaal voor het rijden op de snelweg en maakt bestuurders niet alleen attent op de snelheidslimieten, maar helpt ze ook te handhaven door gebruik te maken van verkeersborden en navigatiegegevens.
Het nieuwe Driver Attention Warning en DDMS (Driver Monitoring System) controleren actief het vermoeidheidsniveau en de vitale functies van de bestuurder, wat bijdraagt tot een veiliger rijgedrag.
Rijden en wegligging
Het nieuwe chassis van de Santa Fe is gericht op de verbetering van het rijcomfort en de dynamiek. De toepassing van hydro bushes en een verbeterde stabilisatorstangbush achteraan zorgen voor nog meer rijcomfort. Het geavanceerde Drive Traction System past zich met de Terrain Mode aan verschillende rijomstandigheden aan. De aerodynamica is geoptimaliseerd met actieve luchtkleppen, koetswerkdesign en verbeteringen aan de onderzijde, wat bijdraagt aan de prestaties en de algemene esthetiek.
Aandrijflijnen
Santa Fe heeft twee hybride aandrijflijnen die inspelen op verschillende voorkeuren en rijbehoeften.
De nieuwe Gamma 1.6 Turbo Hybrid variant heeft een motorvermogen van 215 pk, een koppel van 367 Nm, een acceleratie van 0-100 in 9,6 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
Het nieuwe Gamma 1.6 Turbo Plug-in Hybrid model heeft een motorvermogen van 253 pk, een koppel van 367 Nm, een acceleratie van 0-100 in 9,3 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
Santa Fe introduceert ook regeneratief remmen met peddels en regeneratieve stabiliteitscontrole (RSC) voor een verbeterde rijervaring.