Nieuwe Polestar 4 doet het zonder achterruit

Op het autosalon van Shanghai trok Polestar het doek van de nieuwe Polestar 4. Een knappe SUV-coupé die het zonder achterruit doet.

“Polestar 4 vertegenwoordigt een fundamenteel nieuwe benadering van SUV-coupé design. In tegenstelling tot het simpelweg aanpassen van een bestaande SUV, waarbij er compromissen worden gemaakt op het gebied van hoofdruimte en comfort, is Polestar 4 van meet af aan ontworpen als een nieuw type SUV-coupé dat het comfort en de beleving van de passagiers op de achterbank centraal stelt”, aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.

En daar hoort ook geen achterruit bij, volgens het Zweeds-Chinese automerk. In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft Polestar 4 een high-definition scherm dat een real-time beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Dit zorgt voor een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne auto’s mogelijk is. De digitale beelden kunnen ook worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder indien nodig ook de passagiers op de achterbank kan zien.

Snelste Polestar

Polestar 4 is ook de snelste productiewagen die het merk tot op heden heeft ontwikkeld, met een indrukwekkende sprint van 0-100 km/u in slechts 3,8 seconden en een maximumvermogen van 400 kW (544 pk) dankzij de synchroonmotoren met permanente magneet.

Er zijn verschillende versies van Polestar 4 beschikbaar, waarbij zowel enkelvoudige als dubbele motoren worden aangeboden. Beide versies met groot bereik zijn voorzien van een 102 kWh batterij. De Long range Dual- motor heeft een vermogen van 400 kW (544 pk), 686 Nm en een actieradius van maximaal 560 km WLTP. Bovendien kan de wagen door de ontkoppelde koppeling de elektrische motor vooraan uitschakelen wanneer die niet nodig is, om zo de actieradius en de efficiëntie van de wagen te maximaliseren. De versie met ‘Long range Single’-motor beschikt over een krachtige motor met 200 kW (272 pk) en 343 Nm achteraan, met een voorlopige actieradiusdoelstelling tot 600 km WLTP.

Bi-directioneel laden

De laadklep van Polestar 4 is gemotoriseerd en laden tot 200 kW DC en 22 kW AC is inbegrepen bij alle versies. Daarnaast biedt de Polestar 4 de mogelijkheid om bi-directioneel op te laden, met V2L-mogelijkheid (Vehicle-to-load), waardoor externe apparaten stroom kunnen onttrekken aan de wagen. Een warmtepomp is standaard aanwezig, waarmee de omgevingswarmte kan worden benut om zowel de cabine als de accu te koelen.

Polestar 4 zal als eerste in China worden gelanceerd, met een geplande productie in november 2023 te Hangzhou Bay, China.Voor andere belangrijke markten, zoals Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific, staat een volledige lancering gepland voor het begin van 2024, met de verkoop en productie die later dat jaar zullen starten. De introductieprijzen zijn momenteel indicatief en beginnen bij 60.000 euro.

Foto’s Polestar 4

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Polestar Brussels 1000 Brussel
Polestar Antwerpen 2000 Antwerpen
Polestar Luik 4000 Li
Polestar Gent 9000 Gent
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine