Nieuwe Skoda Octavia door Euro NCAP beoordeeld met vijf sterren

new_skoda_ocatvia_2013De nieuwe ŠKODA Octavia heeft dankzij zijn uitstekende veiligheidsniveau de topscore van vijf sterren behaald in de Euro NCAP-tests. Daarmee looft Euro NCAP de kwaliteiten van de ŠKODA Octavia op het gebied van de inzittendenbescherming voor volwassenen en kinderen, de bescherming van voetgangers en de veiligheidsassistentiesystemen.

De nieuwe Octavia wordt momenteel op de Europese markten gelanceerd. Op het autosalon van Genève stelt de Tsjechische autobouwer bovendien in première de nieuwe ŠKODA Octavia Combi voor.

“Bij ŠKODA komt veiligheid steeds op de eerste plaats”, verklaart dr. Frank Welsch, binnen de raad van bestuur van ŠKODA verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. “Dat geldt ook voor de nieuwe Octavia. Het is ons doel om de veiligheid en het comfort voor de bestuurder en zijn passagiers te verhogen. Dankzij tal van actieve bijstandssystemen en een omvangrijk pakket passieve veiligheidscomponenten is het nieuwe model de veiligste Octavia ooit.”

“De resultaten in de Euro NCAP-tests zijn een nieuw bewijs van het hoge veiligheidsniveau. Wij zijn verheugd met deze topscore van vijf sterren door een onafhankelijke instantie van experts”, aldus Welsch.

Euro NCAP kende de ŠKODA Octavia een topscore toe voor de bescherming van volwassen inzittenden voorin. De gezinswagen behaalde op dat onderdeel een zeer hoge score van 93%. Het interieurcompartiment blijft stabiel, de dummies voorin bleven bij de crash nagenoeg ongedeerd. De omvangrijke bescherming van volwassenen van verschillende groottes en in verschillende zithoudingen scoorde steeds even goed. Op het vlak van de kinderveiligheid scoort de ŠKODA Octavia zeer goed. Ook de innovatieve bijstandssystemen voor de veiligheid konden de testers overtuigen. Daartoe behoren onder meer de elektronische stabiliteitscontrole ESC, die in de Europese landen steeds standaard is, en de waarschuwing bij het niet-dragen van de veiligheidsgordels voorin.

De nieuwe ŠKODA Octavia beschikt ook over een aantal actieve veiligheidssystemen die tot dusver aan de hogere klasse waren voorbehouden. Het gaat om de Front Assistant met noodremfunctie (vanaf mei 2013), de koerscontrole Lane Assistant, de anti-multicrashremfunctie met automatische remingreep bij een ongeval, de Crew Protect Assistant die bij een ongeval de inzittenden extra beschermt en de vermoeidheidsdetectie Driver Activity Assistant. Die systemen helpen ongevallen te vermijden of de gevolgen ervan voor de inzittenden en andere verkeersdeelnemers te verminderen.

Ook een omvangrijk pakket passieve veiligheidselementen staat in voor de veiligheid van bestuurder en passagiers. Tot negen airbags beschermen in nauwe samenwerking met de driepuntsveiligheidsgordels de inzittenden. Voor het eerst beschikt de ŠKODA Octavia over een knieairbag voor de bestuurder (standaard in EU-landen) en zijairbags voor de passagiers achterin.

Daarenboven zorgen het precies afgestelde onderstel, de lange wielbasis en de stijve koetswerkstructuur voor een bijzonder stabiel rijgedrag. De nieuwe ŠKODA Octavia werd duidelijk groter en dankzij de lichtgewichtconstructie tegelijk tot 102 kg lichter dan zijn voorganger.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is een onafhankelijk consortium bestaande uit internationale vertegenwoordigers van de Europese verkeersministeries, autoclubs, verzekeringsmaatschappijen en consumentenorganisaties. Het voert crashtests uit om de veiligheid van nieuwe automodellen bij aanrijdingen te onderzoeken en te beoordelen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto