Hij had in deze januarimaand eigenlijk op het Autosalon van Brussel moeten staan als Europese première, maar daar besliste covid anders over. Nissan haalde de volledig elektrische Ariya echter wél naar België en wij mochten hem van dichtbij bekijken.
Nissan heeft met zijn LEAF al meer dan tien jaar een elektrisch volumemodel in zijn gamma en is daarmee ver vooruit op al zijn traditionele concurrenten, waarvan de meeste pas de afgelopen drie jaar volop aan de stroom gegaan zijn. Maar nu gaat het wel hard en dus is ook een uitbreiding van het elektrische gamma bij Nissan aan de orde. Met de Ariya, die de Japanners zelf omschrijven als een coupé-crossover voor het C-segment, zal dat voor 90% conquest zijn, wat in mensentaal betekent dat ze klanten willen afsnoepen bij de premiummerken en vanzelfsprekend verwacht men heel veel van het fleetsegment. Dat zal echter nog niet voor meteen zijn, want hij wordt pas eind 2021 bij ons op de markt verwacht.
1 of 2 motoren
Laat ons beginnen met het belangrijkste, namelijk de elektrische architectuur van de Ariya. Die laat zich lezen als een buffet met verschillende gerechten. Met vijf kernmodellen voor de Europese markt, waaronder twee- en vierwielaangedreven versies, moet de Nissan Ariya voldoen aan de behoeften van een grote groep klanten.
De Ariya 63 kWh met tweewielaandrijving is ideaal voor stedelijke forenzen die voor hun nieuwe EV op zoek zijn naar kwaliteit en stijl.
De Ariya 87 kWh met tweewielaandrijving vult de 63 kWh aan met een opgewaardeerde aandrijflijn en extra actieradius voor wie vaker langere ritten wil maken.
De Ariya e-4ORCE 63 kWh met vierwielaandrijving heeft twee elektromotoren en e-4ORCE-technologie.
De Ariya e-4ORCE 87 kWh met vierwielaandrijving biedt een grotere actieradius in combinatie met pure kracht.
Het topmodel Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance heeft een hoger vermogen en biedt de beste combinatie van prestaties en technologie. Deze laatste versie trekt een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden.
De vermogens variëren – afhankelijk van de gekozen configuratie – tussen de 218 en 395 pk en de autonomie tussen 340 en 500 km.
Laden
Met de meest geschikte lader (meer dan 350A) kan de Nissan Ariya in 30 minuten tot 300 km bijladen met het Europese Combined Charging System (verwachting, onder voorbehoud van homologatie en omgevingsfactoren). De Nissan Ariya 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik. De 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. De Ariya is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW.
Design
Nissan is bij het ontwerp gegaan voor een futuristische en strakke look met tal van hightech accenten, zoals het oplichtende logo aan de voorkant en de gestyleerde horizontale LED-koplampen. De achterzijde van de Nissan Ariya is net zo opvallend en wordt gekenmerkt door een steile C-stijl die vloeiend opgaat in de achterzijde. Het eendelige lichtblad, dat de gecombineerde achterlichten omvat, is ontworpen om in geparkeerde toestand een ‘black-out-effect’ te geven. De velgen zijn speciaal ontworpen om de luchtweerstand te verminderen.
Interieur
Het is vooral in het interieur dat de stijlbreuk totaal is met alle andere modellen van Nissan die we tot nog toe gezien hebben. De ingenieurs hebben volop gebruik gemaakt van de afwezigheid van de traditionele mechanische componenten zoals een versnellingsbak. Daardoor hebben ze een volledig vlakke vloer gecreëerd, wat voor een lounge effect zorgt.
De inzittenden voorin worden getrakteerd op een beeldscherminterface die bestaat uit een 12,3-inch instrumentenmonitor en een centraal geplaatst 12,3-inch beeldscherm, die samen een virtuele horizon vormen. Door op een horizontaal vlak de informatie te tonen, krijgt de bestuurder in één oogopslag en zonder afleiding de informatie die hij nodig heeft.
Er zijn geen knoppen en schakelaars. Primaire functies van de klimaatcontrole zijn geïntegreerd in het centrale houten deel van het dashboard, in de vorm van “capacitieve haptische schakelaars”. Deze virtuele schakelaars bieden hetzelfde gevoel als mechanische schakelaars door te trillen als ze worden aangeraakt. Ze verschijnen alleen wanneer de auto is ingeschakeld.
Nog een opvallend detail: de volledige middenconsole verschuift elektrisch, zodat de bestuurder zijn cockpit helemaal op maat kan maken. Onder het midden van het dashboard zijn een centraal opbergvak en een uitvouwbaar blad geplaatst. Het uitschuifbare tafelontwerp vormt het interieur om tot een mobiele werkruimte.
Rijassistentie voor een verhoogde veiligheid
De Nissan Ariya is ook uitgerust met aanvullende innovatieve 360-graden veiligheidsuitrusting, zoals het Nissan Safety Shield, dat Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking en Rear Automatic Emergency Braking technology omvat.
Een aantal zaken die we al kenden uit de LEAF, vinden we ook hier terug. Zoals het e-Pedal waarmee de bestuurder met alleen het snelheidspedaal kan wegrijden, accelereren en afremmen tot stilstand. En vanzelfsprekend een evolutie van de gekende ProPilot, die de bestuurder helpt om in het midden van de rijstrook te blijven, file te rijden op de snelweg en een afgestelde afstand aan te houden tot een voorganger.
Remote Software Upgrade
De Nissan Ariya is ook het eerste Nissan-model met firmware-updates op afstand, Remote Software Upgrade genaamd. De technologie actualiseert automatisch verschillende software in de auto, zonder dat die daarvoor naar een dealer hoeft. Met periodieke realtime updates werkt de Nissan Ariya altijd op zijn volle potentieel. Een dual-bank geheugensysteem maakt zelfs updates onderweg mogelijk.
Prijzen: in het hart van het SUV C-segment
Prijzen van de Ariya konden we nog niet lospeuteren bij Nissan, die zullen pas tegen de zomer bekendgemaakt worden. Het enige wat men ons kon vertellen: de prijszetting zal concurrentieel zijn in het SUV C-segment. We zijn daar even benieuwd naar als naar wat al deze technologie op de weg zal betekenen!
De Ariya blijft nog even in België en zal tijdelijk getoond worden bij enkele grote dealers, waaronder Beerens Aartselaar.
#Auto