Noam Grootvriendt – Volkswagen: “Het succes van PHEV zal pas vanaf 2025 uitdoven”

De fleet manager van Volkswagen kan wel leven met een degressief fiscaal voordeel voor EV’s vanaf 2026: “De impact op TCO blijft beperkt en zal in lijn liggen met de huidige waarden.

Noam Grootvriendt (foto: Wouter Maeckelberghe)

Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?

Het succes van PHEV zal, fiscaal gestuurd, pas vanaf 2025 uitdoven. Vooral de aftrekbaarheid van de brandstofkosten werd terecht aangepakt en het is goed dat de regering correct gebruik beloont. Dit betekent dat de plug-in rijders gestimuleerd worden om maximaal elektrisch te rijden en dat deze technologie ook na 2023 zijn plaats verdient in vloten, weliswaar met verminder fiscale aftrekbaarheid maar nog steeds interessant vergeleken met de toekomstige fiscaliteit van klassieke verbrandingsmotoren.

Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?

Het lijkt me logisch dat een EV de aftrekbaarheid zal volgen van hedendaagse zuinige ICE-wagens. De impact op TCO blijft beperkt en zal in lijn liggen met de huidige waarden. Het wegvallen van heel wat inkomsten uit o.a. accijnzen moeten voor de regering nu eenmaal ergens gecompenseerd worden.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Vandaag bestaat er nog geen ‘one fit for all’ oplossing. Zo kan bijvoorbeeld niet iedereen thuis laden en is de autonomie voor bepaalde functiegroepen vandaag nog een struikelblok. Binnenkort brengen we wagens op de markt met een WLTP-rijbereik van 700 km en hebben we ook voor hen een gepaste oplossing. De ambitie van onze regering is lijn met onze Way to Zero strategie en Volkswagen is klaar voor de move to e-mobility. Samen met onze partner EDI, Electric by D’Ieteren, begeleiden we onze klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark door een totaaloplossing aan te bieden op maat van de vloot met laadinfrastructuur en geconnecteerde beheerplatformen.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

2021 is voor Volkswagen een mijlpaal in onze lange termijn fleet strategie. Naast de commercialisatie van belangrijke EV modellen zoals ID.4 hebben we in 2021 ook onze Business Editions gelanceerd. Van de Polo tot de Touareg zijn dit super uitgeruste versies beschikbaar in 3 afwerkingsniveaus: Business, Business Premium en Business R-Line telkens met een unieke ‘value for money’ verhouding.

Van 2022 hoop ik oprecht dat het een normaal jaar wordt. Opnieuw zorgeloze vrijheid om te doen waar we zin in hebben en daaronder valt ook business doen zonder productiebeperkingen. Het wordt sowieso een boeiend jaar met de lancering van de Taigo, een compacte SUV coupé en de ID.5 als coupé versie van de ID.4. Met uiteraard als doel: in elke car-policy een Volkswagen Business Edition 12!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine