Nu is het genoeg! Ik dien een klacht in voor pesterijen!

dépression

 Ik heb het geluk om met een bedrijfswagen te mogen rijden. Ja, en? Betekent dit dat de (algemene) media mij zomaar mogen uitmaken voor het vuil van de straat? Mogen openbare instanties en politieke partijen mij zomaar constant achtervolgen als opgejaagd wild?

Ik ben een gesubsidieerde moordenaar

De OESO zegt dat ik op kosten van de staat leef. Als ik de OESO mag geloven zou ik door mijn voordeel jaarlijks voor 2.673 euro gesubsidieerd worden! En het kan nog erger: de OESO beschuldigt mij van moord. Zo zou mijn firmawagen met diesel (het gevolg van de brandstofaccijns) dagelijks vervuilen en niet alleen in de file. Op die manier tast ik dag na dag de volksgezondheid aan… Volgens de OESO lig ik aan de basis van duizenden (voortijdige) overlijdens. En dat is allemaal mijn schuld en de schuld van mijn bedrijfswagen! Door al die beschuldigingen ben ik behoorlijk van slag. Uit pure burgerzin, moet ik misschien aan mijn baas vragen om me mijn bedrijfswagen af te nemen. Zal hij dan boos zijn als ik te laat kom door de grillen van het openbaar vervoer?Ik raak er totaal niet uit! Nog maar eens in strijd met mijn geweten. Ik weet dat de spoorwegen (om er maar eentje uit te pikken) jaarlijks voor 3 miljard euro gesubsidieerd worden door de Staat omdat de ticketverkoop slechts 25% van de exploitatiekosten dekt… Ik zou dus evengoed ‘gesponsord’ worden door vadertje staat. Ik zou natuurlijk ook zelf een auto kunnen kopen… en op die manier opnieuw in de file gaan staan. Dit zou echter de minst groene oplossing zijn, omdat ik mij een tweedehandswagen zou moeten kopen. Uiteraard! Of denkt u misschien dat ik voldoende middelen heb om twee nieuwe auto’s te kopen? Vergeet niet dat ik slechts een gemiddeld loon heb! Ik ben in een vicieuze cirkel beland. Ik ben de wanhoop nabij…

Men wil mijn bedrijfswagen afpakken

Ik ben een gewetenloze bestuurder van een firmawagen. Sommige mensen liggen op de loer om mij eens stevig aan te pakken. De Minister van Werk, Kris Peeters, heeft het mobiliteitsbudget opnieuw in de actualiteit gebracht. Voor sommige partijen is dit het geknipte moment om het gunstregime van de bedrijfswagens nog maar eens onderuit te halen. De afschaffing van dit gunstregime zou namelijk voor voldoende centen kunnen zorgen om het mobiliteitsbudget te financieren. Ik ging er nochtans vanuit dat het mobiliteitsbudget bedoeld was om tabula rasa te maken; om iedere werknemer op gelijke basis en gelijke voet te behandelen: voor wie interesse heeft, is dit het ideale moment om allerlei alternatieven te bekijken; voor anderen, zoals ik, voor wie het veel gecompliceerder is, een nieuwe kans om voor een bedrijfswagen te kiezen. Het blijft hoe dan ook een moeilijk te ontwarren problematiek. Misschien dat een tas koffie voor enig soelaas kan zorgen… De firmawagenbestuurders blijven een gemakkelijke prooi die zelden of nooit gehoord worden…

Ik pleeg een aanslag op de gezondheid van mijn soortgenoten

 Ik krijg te horen dat de gezondheid van mijn soortgenoten erop achteruitgaat. Goed voor een equivalent van 905 miljoen euro (ik wist eerlijk gezegd niet dat de gezondheid van de mensen zo goed kon becijferd worden). Mijn schuldgevoel stijgt naar ongeziene hoogtes. De 17 miljard euro die Koning Auto jaarlijks in de schatkist brengt (waarvan dus 3,4 miljard euro van de bedrijfswagens – een eenvoudig regeltje van drie), en waarvan een uiterst gering gedeelte in het wegennetwerk wordt geïnvesteerd, kan mij zelfs niet groen doen lachen.

En de media?

homme-pointe-du-doigtWeet u waarom de media in het leven werden geroepen? In de eerste plaats om het volk op een correcte manier te informeren. De situatie is klaar en duidelijk: er zijn ongeveer 1 miljoen bezitters van een bedrijfswagen op een totale bevolking van ca. 11 miljoen: de schurken die over een firmawagen beschikken, zijn dus in de minderheid. De media kruipen dan maar in de huid van Robin Hood en spelen maar al te graag in op de jaloezie van al diegenen die niet over dit voordeel in natura beschikken. Een voordeel in natura dat duidelijk voor meer frustraties en afgunst zorgt dan andere voordelen, waaronder pensioensparen, een groepsverzekering of wat dan ook. Vergeet niet dat we als crapuul bestempeld worden omdat we zo ver van ons werk wonen.

Pesten

Hier houdt het op voor mij: als er nu iets is dat ik niet kan verdragen, dan is het wel jaloezie. Vandaar dat ik openlijk mijn oprechte excuses aanbied aan de maatschappij omdat ik een job heb en niet bijdraag aan de werkloosheidscijfers. Dit gezegd zijnde, begeef ik me in allerijl naar een advocaat om een klacht neer te leggen wegens pesterijen! Misschien dat dit me een beter gevoel kan geven in mijn strijd tegen een maatschappij die op me neerkijkt.

Denkt u dat deze klacht weinig kans op slagen heeft? U heeft wellicht gelijk! Daarom heeft de redactie van FLEET de vereniging van bedrijfswagenbestuurders opgericht: de enigen die nog niet gehoord werden in het aanhoudende debat over hun dierbare wagen… U wil ongetwijfeld ook uw stem laten horen?

Schrijf u dan hier in!

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine