Officieel | Zo berekent u het VAA in 2021

ATN 2021

De CO2-referentiewaarden voor het VAA in 2021 zijn eindelijk bekend. Deze waarden nemen (sterk) af. Als gevolg daarvan zal het VAA in 2021 toenemen. En geen klein beetje! Zo kan u uw VAA voor 2021 berekenen.

In 2020 bedroegen de CO2-referentiewaarden 111 gram voor benzinewagens (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides) en 91 gram voor dieselauto’s (en plug-in dieselhybrides).

Voor 2021 nemen deze referentiewaarden sterk af: 102 gram voor benzineauto’s (-8,1%) en 84 gram voor dieselauto’s (-7,7%).

Voorlopig is het minimale VAA-bedrag nog niet bekend.

Ter herinnering: de berekeningsformules

De formules

  • Diesel:

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

  • Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG :

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-102) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

  • Elektrisch/waterstof & ‘echte’ plug-in hybrides (diesel en benzine):

Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

NEDC, WLTP … welke CO2-waarde kiezen voor de berekening van het VAA (en de aftrekbaarheid)? Even herlezen …

Welke catalogusprijs?

De catalogusprijs is prijs van het voertuig dat als nieuw aan een particulier wordt verkocht, inclusief opties en daadwerkelijk betaalde BTW. Er wordt geen rekening gehouden met kortingen, reducties of gratis opties.

Welke leeftijdscoëfficiënt?

*Iedere begonnen maand telt als een volledige maand

Voorbeelden om de impact te meten

  1. Dieselwagen – Catalogusprijs: 30.000 euro (incl BTW en opties, zonder kortingen) ingeschreven in januari 2020 en een CO2-uitstoot van 99 gram. In 2020 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1. In 2021 zal die 0,94 zijn.

Het VAA in 2020:
30.000 x [5,5 + ((99 – 91) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.620,00 €/jaar

Het VAA in 2021:
30.000 x [5,5 + ((99 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 1.692,00 €/jaar

In dit voorbeeld is de verhoging 4,4%, ondanks de leeftijdscoëfficient

Voor dezelfde dieselauto die in 2021 nieuw is aangeschaft, is het VAA :

30.000 x [5,5 + ((99 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.800 €/jaar

Dat is 10% meer dan voor dezelfde nieuwe dieselauto in 2020.

2. Nemen we een ander voorbeeld van een benzinewagen die 30.000 euro kost (inclusief BTW en opties, exclusief kortingen) en die in januari 2020 is ingeschreven en 120 gram CO2 uitstoot. In 2020 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1 en in 2021 zal deze 0,94 zijn.

Het VAA in 2020:
30.000 x [5,5 + ((120-111) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.645,71 €/jaar

Het VAA in 2021:
30.000 x [5,5 + ((120-102) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 1.795,51 €/jaar

Dit voorbeeld toont een stijging van meer dan 7,2% ondanks de leeftijdscoëfficiënt.

Voor dezelfde benzinewagen die in 2021 nieuw is gekocht, is het VAA :

30.000 x [5,5 + ((120-102) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.877,14 €/ja

Dat is 14% meer dan voor dezelfde nieuwe benzinewagen in 2020.

Voor elektrische auto’s verandert er niets, aangezien er bij de berekening van het VAA geen rekening wordt gehouden met de CO2-referentiewaardenc. Alleen de leeftijdscoëfficiënt verandert het bedrag van het VAA. Bovendien gaat het naar beneden.

Welke verworpen uitgaven voor de werkgever?

  • De werknemer betaalt zelf de brandstof voor zijn privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 17%
  • De werkgever komt tussen in de brandstof voor privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 40%
#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine