Opel weerlegt vermeende emissiefraude

Zafira

Naar aanleiding van de VRT-reportage van een “geheime” opdate van de emissieniveau’s, komt Opel op de proppen met een diepgaand onderzoek. Hier de conclusies:

“Gebaseerd op een gedetailleerd onderzoek gedurende de laatste 48 uur naar de servicehistoriek van de twee geïdentificeerde Zafira’s uit de reportage van de VRT, kan Opel Belgium nu opnieuw bevestigen dat niets mysterieus werd uitgevoerd, in tegenstelling tot wat beweerd wordt door de VRT. Zij beweerden dat de voertuigen verschillende emissiewaarden vertoonden vóór en na een bezoek aan de dealer en kwamen daarom tot de conclusie dat Opel in het geheim en bewust software-updates deed om de uitstoot te verbeteren. In realiteit constateerde Opel tijdens het dealerbezoek, dat aan beide betrokken voertuigen specifieke technische aanpassingen nodig waren om de goede werking te herstellen.

Voertuig 1

Voertuig 1, behorend tot een verhuurbedrijf, werd op 7 december aangeboden bij een dealer in de regio Antwerpen met het verzoek om een dringende diagnose te laten uitvoeren, omdat het centrale display de melding gaf dat dringende servicewerkzaamheden nodig waren. De klant ondertekende een werkorder en de herstelling werd uitgevoerd op 8 december Na inspectie werd duidelijk dat de bedrading van de temperatuuremissiesensor beschadigd was, meer dan waarschijnlijk het werk van een marter. Deze sensor heeft een directe invloed op de uitlaatgasemissies. De sensor werd vervangen. Er werden geen software-updates uitgevoerd op het motormanagementsysteem. Dit voertuig was nooit onderwerp van enige terugroepactie sinds de eerste ingebruikname.

Voertuig 2

Voertuig 2, behorend tot een leasingmaatschappij, werd op 7 december aangeboden bij een dealer in de regio Brussel met een klacht van de klant dat het motorcontrolelampje brandde. De klant ondertekende een werkorder en de herstelling werd uitgevoerd op 8 december. Tijdens de inspectie ontdekte het serviceteam negen foutcodes in de controle-eenheid van het motormanagementsysteem. Elk van deze codes kan een potentieel defect aan de motor of aan het emissiesysteem van het voertuig aangeven. De dealer volgde de service-instructies van Opel en programmeerde de motorcontrole-eenheid (Electronic Control Module) opnieuw om het voertuig weer correct te laten functioneren. Dit voertuig was onderwerp van één terugroeproepactie voorafgaand aan dit dealerbezoek, maar deze hield geen verband met de emissiecontrolesystemen.

We hopen dat dit onderzoek de laatste twijfels wegneemt die veroorzaakt werden door de VRT-reportage.”

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Van Mossel Antwerpen 2060 Antwerpen
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Lier 2500 Lier
Van Mossel Wilrijk 2610 Wilrijk
Van Mossel Mechelen 2800 Mechelen
Autostad Leuven 3020 Leuven
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Bree 3960 Bree
Opel Proxicar 6020 DAMPREMY
Opel Devergnies 7100 LA
Imacar Sint-Niklaas – Opel 9100 Sint-Niklaas
Imacar Dendermonde – Opel 9200 Dendermonde
Opel Traxxion Evergem 9940 Evergem
Opel Traxxion Waarschoot 9950 Waarschoot
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine