Open brief aan de regering Michel: ook Hyundai mengt zich in het debat !

Mijnheer de Gheldere,

William Meerschaut, PR & Communications Manager Hyundai Belux

Ik heb met veel interesse uw open brief aan de overheid gelezen waarin u een lans breekt voor de plug-in hybride en ijvert voor een gunstige fiscaliteit daaromtrent.

U heeft gelijk, de plug-in hybride kan in vele gevallen een uitstekend alternatief zijn voor een klassieke benzine- of dieselwagen, of zelfs voor een volledig elektrisch voertuig. Dat uw bedrijf investeert in 30+ milieuvriendelijke wagens siert u en verdient applaus. Waar ik het in uw betoog toch wat moeilijk mee heb, is het gegeven dat u zich blijkbaar heel erg focust op de Europese autobouwers, in die mate zelfs dat ik er ongemakkelijk bij word.

Aziatische pioniers *

U doet er alles aan om de Europese merken krediet te geven voor hun inspanningen, maar u negeert dat vooral de Aziatische merken de bezielers zijn in de alternatieve aandrijvingen. Zo dient het gezegd dat bijvoorbeeld Toyota de pionier is in hybrideaandrijvingen (ze hebben ook plug-in in het gamma vandaag), dat heel wat Chinese merken toonaangevend zijn op het vlak van batterijtechnologie en Nissan met de Leaf bij de eersten was om een volledig elektrisch voertuig te introduceren. Mitsubishi is dan weer voorloper met de Outlander PHEV, een plug-in SUV.

Mitsubishi Outlander PHEV

Zelf werk ik voor het Zuid-Koreaanse Hyundai. Het merk biedt vandaag de Ioniq aan in zowel elektrische, hybride als plug-in hybride uitvoering (die combinatie is een wereldpremière en uniek in het automobiellandschap). Bovendien was Hyundai het eerste merk om een brandstofcelwagen in massaproductie te nemen. Dat was al op 1 januari 2013 en vandaag staan we aan de vooravond van de lancering van een nieuw model dat dus volledig elektrisch rijdt, geen grote batterij aan boord heeft maar de eigen elektriciteit opwekt onder de motorkap. Het rijbereik is 800 km en tanken duurt 5 minuten. De uitstoot? Enkel zuiver water.

Vele oplossingen *

Dat brengt me ertoe te onderlijnen dat naar mijn gevoel de plug-in hybride niet noodzakelijk de enige zaligmakende oplossing is. Het is een deel van de oplossing. Elke klant, elke chauffeur kan volgens zijn of haar eigen behoeften kiezen of een klassieke hybride, plug-in hybride, een EV of een waterstofwagen de beste oplossing is. En als ze daarbij bij een Aziatisch merk uitkomen, dan lijkt me dat geen schande te zijn.

Hyundai ix35 FCEV

Ook niet voor de werkgelegenheid trouwens. Ook wij stellen namelijk heel veel mensen in België te werk, ons dealernetwerk hoeft niet onder te doen voor dat van uw geliefde BMW en ik kan u ook gerust stellen: onze stand op het autosalon zal even groot zijn en 85 mensen een job geven. Bovendien wordt meer dan driekwart van de wagens die wij hier op de markt brengen in Europa gebouwd, net zoals ook andere Aziatische merken in de EU produceren.

Het wordt dus zeker geen sociaaleconomische ramp als klanten hun milieuvriendelijke wagen bij Hyundai, Toyota of Mitsubishi kopen, daar mag u gerust in zijn.

William Meerschaut

PR & Communications Manager Hyundai Belux

* De tussentitels zijn toegevoegd door de redactie.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!