Paul de Gheldere, FLEET Mobility Manager of the Year 2018

Na Tim Blanckaert (Securex), Valérie Barrat (bpost) en Jurgen De Permentier (Eandis), werd Paul de Gheldere (NETiKA) verkozen tot FLEET Mobility Mananger of the Year. Het is een beloning voor de slimme en integrale oplossing voor duurzame mobiliteit, die door de software- en IT-specialist uit Waver werd uitgedokterd. 

Vijf jaar geleden ging NETiKA van start met de aanleg van de nieuwe gebouwen. Hierbij stond ecologie centraal, want het bedrijf koos er bewust voor om de gebouwen niet op de traditionele manier (gas of stookolie) te verwarmen. NETiKA ging voor drie beschikbare energiebronnen: de warmte die door de servers geproduceerd werd in combinatie met aardwarmte en zonne-energie.

Wat heeft dit nu met mobiliteit te maken, horen wij u denken? Eén en ander wordt meteen duidelijk…

Hybride en elektrische vloot

NETiKA verving de bestaande vloot van 30 dieselwagens door een vloot van 27 BMW 225xe Active Tourer (plug-in hybride) en vier BMW i3 (100% elektrisch).

“Onze vloot wordt dagelijks opgeladen door onze zonnepanelen (100 kWc)”, zegt Paul de Gheldere, CEO van de NETiKA Group. “Elke bestuurder van een plug-in hybridewagen kan zijn batterij dus dagelijks volledig opladen, waardoor hij 32 km kan rijden dankzij de zon. Als we dit extrapoleren naar een totaal van 220 laadbeurten per jaar voor het kantoor (of een oplaadbeurt thuis voor de bestuurders die niet op kantoor komen), zitten we voor 7.040 km aan zonne-energie, met een uitstoot van nul gram CO2. Op een gemiddelde van 25.000 km per jaar en per chauffeur, wordt 28% van die kilometers gereden zonder schadelijke uitstoot. Voor de bestuurders die 20.000 km per jaar rijden, komen we maar liefst aan 35%. Dit percentage kan zelfs oplopen tot meer dan 50% bij chauffeurs die hun voertuig overdag opladen op kantoor en ’s avonds thuis of bij bestuurders die minder kilometers rijden.”

Laadtotems

Aangezien het merendeel van de bestuurders 8 uur per dag op kantoor verblijft, heeft het geen zin om de voertuigen snel te kunnen opladen via een klein aantal krachtige laadpalen.

Paul de Gheldere: “Enerzijds houdt dit risico’s in voor de elektrische installaties omdat de beschikbare stroom niet onbeperkt is voor KMO’s. De chauffeur moet anderzijds een aansluiting voorzien met deze krachtige (‘intelligente) laadpalen. Dit kan voor de nodige wrevel zorgen als je dit elke ochtend moet doen (ook als het regent of sneeuwt). Onze bestuurders zullen het bovendien niet aangenaam vinden om zelf hun laadkabel af te rollen en ’s avonds hun handen opnieuw vuil te maken om de kabel in de koffer te leggen. Onze werknemers zijn pas rendabel als ze aan hun bureau zitten en het zou toch jammer zijn mochten we aan ons personeel moeten vragen om alle dagen een soort van ‘stoelendans’ te spelen aan de weinige laadpalen.”

NEOFLEET

Om deze struikelblokken uit de weg te ruimen, heeft NETiKA een software-oplossing (NEOFLEET) en een laadtotem ontwikkeld.

Een laadtotem voorziet twee ‘trage’ laders (aangeboden aan een zeer gunstige prijs door de fabrikanten), waardoor een dubbele laadpaal beschikbaar is aan 50% van de prijs van een dubbele traditionele laadpaal.

“Voor dezelfde totaalprijs is het daardoor mogelijk om evenveel laadpalen te voorzien dan dat er elektrische voertuigen zijn. De bestuurders moeten bovendien hun handen niet meer vuil maken omdat de laadkabels beschikbaar zijn aan de laadpalen. Ook als het regent wordt de tijd buiten tot een minimum beperkt. Aan het onthaal worden er namelijk tablets voorzien om de noden aan het systeem door te geven. Dit kan ook via de smartphone van de chauffeur. Op die manier kunnen de laadbeurten van alle chauffeurs moeiteloos ingepland worden (rekening houdend met de voorspelde zonneschijn).”

Integrale oplossing

Bij de ontwikkeling van NEOFLEET heeft men echt aan alles gedacht. Als de chauffeur vergeten is om de nodige handelingen te doen, wordt hij hiervan op de hoogte gebracht door het systeem. Als de vraag van een gebruiker verandert, zal het systeem zelf de nodige herberekeningen doen. Mocht een externe bezoeker een snelle laadbeurt vragen, zal men aan het onthaal kunnen inschatten welke impact dit verzoek zal hebben op de planning. In functie hiervan kan men beslissen om de laadbeurt op te starten.

“NEOFLEET staat eveneens in voor het beheer van de terugbetalingen van de kosten aan het personeel indien ze thuis of onderweg moeten herladen. Het biedt ook aanbevelingen over de locatie waar men kan herladen, in functie van het traject dat de gebruiker zal afleggen (stad, autosnelwegen…). De TCO van elke bestuurder en elk voertuig wordt ook in kaart gebracht, net als het rijgedrag.”

Softwareprogramma’s als NEOFLEET hadden met andere woorden kunnen voorkomen dat de overheid de plug-in hybrides fiscaal zou bestraffen. Ten minste indien de overheid had willen luisteren naar de argumenten. Met NEOFLEET is het namelijk mogelijk om nauwkeurige rapporten op te maken van de herlaadbeurten binnen een bepaalde periode. Het is met andere woorden perfect verdedigbaar om de bestuurders te sanctioneren, die het vertikken om hun hybride op te laden. In dit geval had men de voertuigen zelf niet moeten aanpakken…

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!