Amper drie maand is Peter De Saegher Fleet Manager van de drie merken. Het ideale moment om eens te polsen hoe hij dit Salon beleeft…
Hoe heeft u zich voorbereid op dit Salon?
Peter De Saegher: “Ik heb goed op voorhand zo’n 4 à 5 afspraken per dag gepland. Nadien heb ik elk dossier tot in de diepte voorbereid. Telkens liet ik tussen de afspraken in een ‘gat’ van een uur à anderhalf uur. Deze ‘vrije’ tijd bleek in de realiteit telkens goed gevuld. Dat maakte het immers mogelijk vertragingen of verschuivingen van andere afspraken op te lossen. Daarenboven zijn er ook klanten die onaangekondigd langskomen op de stand. Uiteraard ontvang je hen eveneens met open armen.”
Het zijn lange dagen, niet?
PDS: “Ik zorg voor mezelf als een echte sportman. Ik drink veel water en amper alcohol. Ik streef ernaar om correct te eten, maar niet te veel. En ik ga niet te laat slapen… Alleen zo kan je op een goede manier een heel Salon ‘overleven’. Het is trouwens een vorm van respect tegenover de klant die langskomt om met mij te praten. Vermoeid voor de dag komen, getuigt niet van veel professionaliteit. Daarenboven is het tijdens zo’n gesprekken de kunst om tussen de lijnen te lezen. En dat is erg belangrijk als je onderhandelingen of contracten niet wilt mislopen.”
U moet trouwens elke dag present zijn…
PDS: “In mijn vorige functie, in de stukken en dienstverlening, was ik aanwezig op de gala-avond, de professionele dag en soms wanneer er grote klanten aanwezig waren. De laatste keer dat ik een Salon volledig heb uitgezeten, was ik nog student. Dat was in 1993 toen ik informant was bij Iveco.”
Een heel andere manier van een Salon-beleving, dus! Er zijn ongetwijfeld nog andere verschillen tussen deze twee vakgebieden.
PDS: “Ik ondervind veel meer adrenaline in de functie van Fleet Manager dan in mijn vorige job. Omdat we voorstellen doen en nadien alleen maar met gekruiste vingers kunnen wachten op de beslissing van de klant. Ik had wel wat aanpassingstijd nodig, maar de mist trekt langzaam maar zeker op waardoor ik een heldere blik op de zaak krijg. Ik was aangenaam verrast van het warme onthaal dat ik kreeg van de klanten. Ze stellen zich zeer begripvol en geduldig op. Het Salon is trouwens meteen goed van start gegaan met drie deals, één voor elk merk, voor een totaal van 150 voertuigen. Dat was veel meer dan ik vooropgesteld had bij het begin van de onderhandelingen.”
U verkoopt dus op het Salon?
PDS: “Het is helemaal geen Salon waar verkoop centraal staat, niet voor de particulieren en evenmin voor de fleet. De besloten deals werden ‘per ongeluk’ afgesloten tijdens het Salon, maar we waren er al een tijdje mee bezig. Wat we hier op het Salon doen, is vooral het jaar plannen en de modellen tonen die we, letterlijk, in de schijnwerpers willen zetten in 2016. We ontmoeten ook de klanten, waaronder huurders, om te analyseren wat we nog kunnen verbeteren in de bestellingsprocedures, de facturatie, de leveringen … Alleszins praten we niet over cijfers en korting want het succes is ook elders te vinden. Het is evenzeer het ideale moment om na te gaan waarom we een bepaalde deal verloren hebben. Men moet zich groots tonen in het verlies en een relatie zeker niet in gevaar brengen. Want twee of drie jaar later is er een nieuwe kans. En op dat moment zullen we sterker zijn!”