Peter Van de Velde, mobiliteitsmanager KPMG: “2.450.000 km minder gereden”

Consultingbedrijf KPMG gebruikt incentives om de mobiliteit van zijn medewerkers op een positieve manier te veranderen. Wie de wagen laat staan, kan rekenen op een budget voor alternatieven, zonder dat er cash uitbetaald wordt. We trokken – in pre-corona tijden – naar het hoofdkantoor aan Brussels Airport voor een babbel met mobiliteitsmanager Peter Van de Velde.

Alles begint met locatie

KPMG is een bedrijf met veel mobiele medewerkers. Het consultingbedrijf telt 1450 medewerkers in België (waaronder ook een aantal zelfstandigen) en heeft een wagenpark van 1150 bedrijfswagens. Het aandeel salariswagens is klein, de auto’s worden vooral gebruikt om klanten te bezoeken. Niettemin probeert men het gebruik van die wagens in de mate van het mogelijke terug te dringen. Maar dat is alleen mogelijk als er valabele alternatieven zijn. En in die context is locatie een eerste stap naar een betere mobiliteit …

“In 2018 hebben we ons mobiliteitsplan uitgerold. Dat viel niet toevallig samen met de verhuis naar twee nieuwe sites aan Berchem Station en hier aan Brussels Airport. De ontsluiting naar het openbaar vervoer was dus cruciaal voor ons. We hebben het momentum van die verhuis dus aangegrepen om een meer geïntegreerde mobiliteitsaanpak te implementeren, die niet ten koste gaat van de wagen. De aanpak waarbij je iets ontmoedigt zonder alternatief  is gedoemd om te mislukken. We wilden een positief verhaal brengen los van de wagen”, zegt Peter Van de Velde.

Eindejaarspremie aan het begin van het jaar

Toen KPMG zijn mobiliteitsplan in 2018 uitrolde, was er nog geen wetgevend kader zoals een mobiliteitsbudget vandaag. Dus moest er een creatieve oplossing gevonden worden om de werknemers te vergoeden indien zij de auto laten staan voor alternatieven zoals het openbaar vervoer.

“De insteek van ons mobiliteitsplan, is dat werknemers zelf een stukje investeren in bijkomende mobiliteitsoplossingen. Dat kan via hun eindejaarspremie die wij in het begin van het jaar al ter beschikking stellen. Die investering gaat dan in mindering van hun fictief nog te verdienen bedrag. Het incentive-programma bestaat erin dat zij door het gebruik van alternatieven – waaronder ook die 10 euro voor openbaar vervoer – hun gemaakte investering kunnen terugverdienen”, legt Peter Van de Velde het principe uit.

Hoe werkt dat concreet?

Het mobiliteitsplan is geïntegreerd in het cafetariaplan. De werknemers kunnen via een digitaal platform simulaties en keuzes maken. Via een mobiliteitskalender registreren ze zich wanneer ze een dag de auto laten staan en de bus of trein nemen. Dan worden die incentives automatisch toegekend. Ze hebben ook steeds een overzicht van hoeveel budget ze nog over hebben.

Wat de praktische kant betreft, doet KPMG een beroep op de mobility app van Olympus. “Die heeft het voordeel van het gebruiksgemak voor de werknemer en de eenvoudige facturering naar ons als werkgever”, vult Peter Van de Velde aan.

Impact

KPMG mikte met zijn mobiliteitsplan op de volledige populatie. Toch wordt er intensief gewerkt op twee belangrijke interne doelgroepen. Enerzijds zij die al sporadisch alternatieven gebruikten en anderzijds de “twijfelaars” die het in het verleden overwogen hadden, maar nog niet tot actie waren overgegaan.

Peter Van de Velde: “In beide gevallen merk je dat het werkt. Zij die het al deden, verhogen hun frequentie en de groep van de twijfelaars is sneller overstag gegaan. Overigens gaat het niet alleen om de financiële tegemoetkoming. Veel mensen zijn het ook gewoon beu om in de file te staan. Daarom was bereikbaarheid via het openbaar vervoer zo belangrijk bij de locatie van onze nieuwe kantoren. Je kan de auto pas laten staan als je er ook op een andere manier geraakt. We zien wel dat de vraag bij de jongere generatie groter is. Die zijn het nog gewoon van hun studententijd om het openbaar vervoer te gebruiken. Een rijbewijs halen is niet meer de grote prioriteit bij alle jongeren. Dat weerhoudt de oudere populatie er echter niet van om mee te stappen in het verhaal als ze er zowel financieel als qua mobiliteit hun voordeel mee kunnen doen. Als ik de zelfstandigen die voor ons werken, meetel, dan kunnen we vandaag toch zeggen dat 1 op de 2 regelmatig voor een alternatief kiest. Dat heeft – naast de verbeterde mobiliteit – ook een positieve impact op onze uitstoot. Sinds de invoering van het mobiliteitsplan hebben medewerkers van KPMG 2.450.000 km minder gereden, wat een minderuitstoot van 245 ton CO2 is.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!