PHEV in het vizier: nieuwe regels, nieuwe realiteit vanaf 2025

U weet het misschien niet, maar als u met een recente wagen rijdt, worden uw verbruiksgegevens regelmatig doorgestuurd naar de Europese Commissie. Uit deze gegevens blijkt dat het werkelijk brandstofverbruik vaak hoger ligt dan de cijfers die tijdens de officiële tests (WLTP) zijn gemeten. Dit zal vanaf volgend jaar gevolgen hebben voor de homologatie van nieuwe plug-in hybrides.

Sinds 1 januari 2020 zijn nieuwe personenwagens en lichte vrachtwagens standaard uitgerust met een ‘On-Board Fuel Consumption Meter’ of OBFCM. Verbruiksmetingen zijn niet nieuw. We kennen dit van het dashboard waar we het gemiddelde verbruik over een korte of lange rit kunnen weergeven. Het verschil met de OBFCM is dat deze meter de verbruiksgegevens (welliswaar geanonimiseerd) deelt met de Europese Commissie. Dit is een gevolg van de dieselgate-affaire en de naar aanleiding daarvan ingevoerde WLTP-methode om verbruik en CO2-uitstoot nauwkeuriger te meten.

Uit de analyse van deze verbruiksinformatie blijkt dat plug-in hybride voertuigen tot wel 3 keer meer verbruiken dan volgens de WLTP-test wordt aangegeven. Aangezien brandstofverbruik rechtstreeks gekoppeld is aan CO2-uitstoot, en de WLTP-methode juist is ontworpen om het werkelijke verbruik en de werkelijke uitstoot beter te benaderen, heeft men besloten om de WLTP-methode voor plug-in hybrides aan te passen.

Vanaf volgend jaar (2025) wordt de ‘utility factor’ (UF), die de verhouding tussen brandstof- en elektriciteitsverbruik bepaalt in de WLTP-test voor PHEV’s, aanzienlijk aangepast. Dit betekent dat het gemeten verbruik en de bijhorende CO2-uitstoot voor nieuwe homologaties ongeveer zal verdubbelen ten opzichte van de huidige testresultaten. In 2027 zullen de normen verder worden aangescherpt, afhankelijk van de nieuwe gegevens die uit de OBFCM-systemen worden verzameld.

Het doel van de Europese Commissie is om autofabrikanten te stimuleren grotere batterijen en kleinere brandstoftanks te installeren in hun nieuwe PHEV’s, zodat het elektrisch rijden wordt bevorderd. Hogere verbruiken en CO2-uitstoten hebben een direct effect op de autofiscaliteit en de Total Cost of Ownership van de voertuigen. Als consument worden we zo ook meer aangespoord om elektrische wagens te kopen, aangezien het prijsverschil tussen een PHEV met een grote batterij en een elektrische wagen steeds kleiner wordt.

Bent u nog in de markt voor een PHEV en wenst u te weten als het model waar u oog op heeft getroffen wordt? Ga dan zeker te rade bij de invoerder of uw dealer om niet voor verrassingen te staan.

Dit artikel werd geschreven door Guido Savi – Business Development Director EuroFleet Consult. EuroFleet Consult is een kennisbedrijf gespecialiseerd in onafhankelijke training, coaching en advies in de fleet- en automotive sector. Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Surf naar eurofleet-consult.com.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine