Philippe Quatennens: “Diesel: de hypocrisie ten top”

Twintig jaar lang werd de diesel gepromoot in ons land. Tot enkele jaren geleden kon je er als particulier zelfs nog een premie voor krijgen van de overheid. Diesels zijn zuiniger dan benzinemotoren, stoten minder CO2 uit en hebben ook een lange levensduur. Het valt niet te ontkennen dat er ook een probleem is met uitstoot van fijnstof en stikstofoxide. Maar er cirucleert er ook heel wat fake news over de hedendaagse diesel. Die wordt straal genegeerd door politici in hun blinde drift om elektrische voertuigen te promoten. Dat er een transitie aankomt naar alternatie vormen van aandrijvingen, kan ik alleen maar toejuichen maar ondertussen is enige zin voor realisme ook wel nodig. Het marktaandeel van elektrische voertuigen is vandaag marginaal, zowel bij de particulieren als in de vloten. Als daar snel verandering in kan komen, des te beter maar dat hoeft niet te betekenen dat dieselrijders vandaag gedemoniseerd moet worden. Zo opperde Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet onlangs in een radio-interview dat we naar een dieselban moeten in zijn stad. De wereldvreemdheid van dergelijk voorstellen blijft me verbazen. Als je iedere dieselrijder van het Brusselse grondgebied verjaagt, creëer je niets meer of minder dan een economisch kerkhof.

“Als je iedere dieselrijder van het Brusselse grondgebied verjaagt, creëer je niets meer of minder dan een economisch kerkhof.”

En wat met de mensen die tot voor kort een diesel kochten, hetzij nieuw of tweedehands? Moeten zij dan opnieuw investeren in een elektrische auto? En waar moeten ze heen met hun tweedehandse diesel, waarvan de tweedehandswaarde ook in elkaar zal storten? Idem dito voor de vloten, waar moeten al die in de ban geslagen diesels naartoe? De oplossing is nochtans niet zo moeilijk: ga voor een gefaseerde overgang en ondersteun de bestuurders met opkooppremies van oudere diesels. En al we dan toch oplossingsgericht denken: er bestaan technische retrofit-oplossingen om ook oudere diesels even milieuvriendelijk te maken als hedendaagse. Dat kost ongeveer 2.000 euro en zou het vermogen met 20% doen dalen. Ook niet ideaal maar voor veel mensen budgettair realistischer dan plots de diesel aan een dumpingprijs te verkopen en dan nog geen elektrisch wagen kunnen kopen.

Want je kan het als overheid écht niet maken om de diesel jaren aan te moedigen om hem dan plots te verbieden. Dat is hypocrisie ten top. Met verhoogde accijnzen op diesel en lage emissie zones worden al genoeg signalen gegeven. Die vallen trouwens nog te verdedigen in een gefaseerde overgang naar alternatieven. Een abrupte dieselban daarentegen, is gewoon steekvlampolitiek die ver afstaat van de economische én dagelijkse realiteit van de mensen.

 

 

Tags: Auto