Philippe Quatennens: “Een elektrische auto: een volmondig ja!”

Wanneer innovatie zich aandient, heb je twee mogelijke reacties. Je kan die proberen afremmen of meesurfen op de opportuniteiten die ze met zich meebrengt. Ik haal daarvoor graag het voorbeeld van Nokia aan. In betere tijden onbetwist leider in de markt van de GSM’s, tot ze vonden dat smartphones geen potentieel hadden. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Nog veel mensen hebben vandaag een negatieve houding tegenover de grootste innovatie die de automobielwereld de afgelopen decennia gekend heeft: elektrische auto’s. We kennen allemaal de tegenargumenten: te duur, te weinig autononomie, te lange laadduur, etc. De meeste van die argumenten zijn ondertussen achterhaald. Het aanbod in alle prijscategorieën wordt met de dag groter en hetzelfde geldt voor de autonomie. Ik heb me trouwens altijd afgevraagd waarom mensen zich druk maken over de laadduur … als je weet dat het Belgische wagenpark gemiddeld 95% van de tijd stilstaat. Just saying … En vergeet ook niet dat ze in stilstand  op termijn een deel van de oplossing worden als buffer voor de energievoorziening dankzij vehicle-to-grid technologie. Of zelfs een ‘mini-grid’ waarbij overschot-energie van uw EV gebruikt wordt voor uw huis.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom mensen zich druk maken over de laadduur … als je weet dat het Belgische wagenpark gemiddeld 95% van de tijd stilstaat.

EV’s hebben ook nog veel andere troeven. Naast de – evidente – ecologische voordelen is er de winst voor onze portemonnee. Ze hebben minder onderhoud nodig dan modellen met een verbrandingsmotor en afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt en waar je laadt, vermindert je transportkost met een derde tot zelfs de helft. En de rijkwaliteiten zijn ongeëvenaard: stil en bovendien snel dankzij hun instant koppel.

Als het om bedrijfswagens gaat, is het overigens vrij zinloos om de EV te blijven afblokken. We weten allemaal dat ze als enige in 2026 nog voor 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Wel is het jammer dat de overheid vanaf 2027 die aftrekbaarheid alweer degressief laat afnemen. Dat de schatkist honderden miljoenen minder inkomsten vreest wanneer de bedrijfswagen niet meer tankt maar laadt, is enigszins ironisch. Tenslotte wordt de bedrijfswagen al jaren weggezet als een “gesubsidieerde” vorm van transport.

Los van de politieke discussie hebben veel autoconstructeurs ondertussen al de switch gemaakt. Ze investeren niet langer in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren maar zetten vol in op elektrificatie. Dus waarom vandaag al niet kiezen voor een technologie die duidelijk de wind in de zeilen heeft?

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending