Philippe Quatennens: “Stuur onze mobilteitsministers eens naar Japan op studiereis”

Onlangs was ik in Tokio voor de Tokio Motor Show. In deze metropool wonen meer inwoners dan in ons hele Belgenlandje (13,2 miljoen) en in de bredere agglomeratie rond Tokio zijn dat er zelfs 35 miljoen. De totale bevolking van Japan telt dan weer 127 miljoen zielen … en dat op een eiland dat maar 12 keer groter is dan België.

Zoveel mensen op zo’n beperkte oppervlakte, dat lijkt een recept voor chaos. Maar daar valt in het dichtbebouwde Tokio weinig van te merken. Ik kijk dan ook telkens weer met bewondering naar de supergeorganiseerde Japanners. Terwijl bij ons de tegenstellingen primeren – openbaar vervoer versus auto – zijn ze in Tokio perfect op elkaar afgestemd. De infrastructuur van het openbaar vervoer is niet alleen zeer goed uitgebouwd … maar bovendien ook klokvast. En als het bijvoorbeeld over de metro gaat, mag u dat letterlijk nemen: tot op de seconde en bovendien moet je nooit naar een deur hollen om als eerste binnen te zijn. De metrostellen stoppen aan een streep, de deur gaat open en je neemt plaats op je zitje. En alles clean, tot en met roltrappen met antibacteriële leuningen! En vooral: de Japanners hebben begrepen dat openbaar vervoer onder de grond het meest efficiënt is en de cohabitatie met de auto ook evidenter maakt.

Japanners hebben begrepen dat openbaar vervoer onder de grond het meest efficiënt is.

Daarom is de auto ook geen outcast in het straatbeeld van Tokio. Natuurlijk is het druk op de belangrijkste verkeersaders. Maar omdat de Japanners al decennia investeren in intelligente verkeersgeleidingsystemen blijft de flow altijd gegarandeerd, ook op de drukste momenten van de dag. Men is ook niet bang om in het weekend winkelstraten volledig autovrij te maken. Gewoon omdat het logisch is en men de werkende Japanners die in de week voor de auto kiezen dan toch niet hindert. En als er infrastructuurwerken moeten gebeuren, dan doet men dat ’s nachts met het grootste respect voor deadlines. Geen gedoe met rijstroken die dagen vooraf worden afgesloten zoals bij ons. Om tien uur ’s avonds gaat men aan het werk en om zes uur ’s ochtends is de weg weer van de automobilisten.

Bij ons kiest de politiek voor een opgelegde visie die niet strookt met de wil van de bevolking: we moeten meer het openbaar vervoer nemen … maar we doen het niet. We staan nog liever in file met onze auto en dat zegt bijzonder veel over het gebrek aan kwaliteit van ons openbaar vervoer. Nochtans geeft het Japanse voorbeeld duidelijk aan dat die tegenstelling er niet hoeft te zijn … als je zorgt voor oplossingen. Met een bevolking van slechts 11,35 miljoen is het absoluut abnormaal dat we het zo slecht doen op het vlak van mobiliteit. Daar is Tokio het beste bewijs van … Een studiereis voor onze vier ministers van Mobiliteit (alleen al dat aantal is een teken aan de wand) richting het land van de rijzende zon, lijkt me dan ook een prima idee.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Mobiliteit