Pieter Van Bastelaere (Traxio): “Er verdwijnen jaarlijks 100 garagebedrijven”

Traxio

Traxio is naast Renta en Febiac een van de drie grote federaties die de automotive sector in ons land telt. Een gesprek met Directeur Traxio Vlaanderen Pieter Van Bastelaere over de uitdagingen van vandaag en morgen.

Het dealerlandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd: schaalvergroting, overnames door o.a. buitenlandse groepen. Hoe kijkt Traxio naar die evolutie?

Jaarlijks verdwijnen er 100 garagebedrijven in ons land, veelal door consolidatie en overnames. De grote automobielconstructeurs in Europa willen meer macht uitoefenen op de volledige keten. En garagebedrijven vallen ook onder dat machtsspel.

De automobielindustrie wil middelen vrijmaken voor grote investeringen, zoals het halen van emissienormen en de ontwikkeling van elektrische en autonome wagens. Wij zijn ook een schakel waar er met synergieën en schaalgrootte een efficiëntieverhoging en kostenreductie mogelijk is. Dat is onze analyse van die trend.

Dikwijls gaat het om garagebedrijven die al decennia bestaan, niet zelden familiebedrijven. Kiezen zij eieren voor hun geld als er iemand met een grote zak overnamegeld komt aankloppen? 

Traxio

Dat zou ik zo niet stellen. Zoals ik de sector ken, zijn het mensen die passie hebben voor wat ze doen en veel inzet tonen. Het is een soort trots die ze van generatie op generatie doorgeven.

Ik ben nog geen leden tegengekomen die zeggen: we hebben het gehad, geef ons een zak geld en we verdwijnen. In veel gevallen gaat het om gedwongen overnames die van bovenuit gestuurd worden.

Te krappe marges en te lage uurlonen, dat zijn de meest gehoorde klachten bij garagebedrijven en schadeherstelbedrijven. Wat is de oorzaak en wat kan er aan gedaan worden?

België is een klein land met bovendien veel versnippering. Die schaalvoordelen zijn er in mindere mate dan bij onze buurlanden en dus is ook de rendabiliteit anders. De gemiddelde marge op een nieuw verkochte auto is 100 euro, wat dus eigenlijk niets voorstelt.

Wat de uurlonen betreft: die versnippering gaat hand in hand met een bikkelharde concurrentie. En dat zet de prijzen voor een uurloon onder druk. Maar die neerwaartse evolutie mag niet blijven duren. Bij sommige merken gaan onderhoud en herstellingen ieder jaar met 8% naar beneden. Dat is heel veel als je dat op andere vlakken moet compenseren, want je vaste kosten blijven dezelfde.

Er is ook nog het probleem van de teruglopende showroombezoeken omdat consumenten zich grotendeels online informeren. Is dat ook geen bedreiging voor uw sector?

Ik wil dat toch graag nuanceren. Iedereen heeft het over e-commerce, maar als je naar de cijfers kijkt, stelt dat qua volume slechts enkele procenten voor. Ik zie daar op korte termijn geen bedreiging voor onze sector. De auto is ook nog iets anders dan een fast moving consumer good. De investering is groot, er is het subjectieve gedeelte van de merkvoorkeur, de merkervaring, … Mensen informeren zich wel online maar voor je een auto aankoopt wil je die toch eens zien en er een testrit mee maken.

Traxio

Sommigen wenden zich tot winkelcentra omdat daar veel passage is. Een goed idee?

Als marketinginstrument om de brand awareness te verhogen wel. Als verkoopskanaal zie ik daar geen toekomst in omdat de verkoopcijfers niet opwegen tegen de kosten. Daar zijn genoeg voorbeelden van in het buitenland.

De tweedehandssector is ook belangrijk voor Traxio. Er wordt gezegd dat diesels onverkoopbaar geworden zijn. Klopt dit volgens uw statistieken?

De tweedehandssector is zeer stabiel in België. Ieder jaar worden er rond de 715.000 voertuigen verkocht in ons land. Wat diesels betreft: op een paar jaar tijd hebben we de nieuwverkoop van 2/3de naar 1/3de zien dalen. Vroeger waren 2/3de van de tweedehandswagens ook diesels, nu is dat ongeveer de helft en die dalende trend zal zich nog wel even doorzetten.

Maar ik hoor de afgelopen weken toch ook dat die trend van benzine naar diesel zich niet doorzet. Dat kan je kaderen in de strengere CO2-gebaseerde autofiscaliteit die op ons afkomt. Objectief gezien kan de diesel op dat vlak betere cijfers voorleggen. Anderzijds heb je de lage emissie zones en die zijn een probleem om euro 4 diesels nog aan de man te brengen. Puur cijfermatig valt het mee, want de tweedehandsprijzen voor diesels zijn de afgelopen drie jaar stabiel. Maar onze leden voelen het wel dat ze langer op stock blijven.

Het volledige interview kan u lezen in het magazine FLEET dat begin januari verschijnt. U kan het gratis lezen door u hier in te schrijven!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!