Platoontest: zelfrijdende auto nog niet voor morgen (video)

Op 14 september was het verzamelen geblazen bij verzekeringsmakelaar Aon in Diegem, dat samen met sponsor Carglass de eerste nationale platoontest in België organiseerde. Bedoeling: auto’s met zelfrijdende technologie in colonne laten rijden. Dertig hoog autonome auto’s van Audi, BMW, Mazda, Mercedes, Toyota, Lexus, Volkswagen, Volvo en Tesla legden in pelotons van vijf een parcours af van Brussel naar Bornem (en terug) via de ring van Brussel, de A12 en de N16. De auto’s gebruikten hun semi-autonome technologie om zich aan elkaar te koppelen en dus een rijdende eenheid te vormen. Het arsenaal aan rijtaakondersteuning, zoals Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Keeping Assist System (LKAS), is niet echt nieuw maar is in België nooit voordien op deze schaal getest met voertuigen van verschillende merken samen.

Indrukwekkend, maar …

platoon-1Wijzelf reden met de Tesla Model S, met zijn autopilot en lane changing technologie momenteel de meest geavanceerde op de markt. Dat levert een unieke rijervaring op maar tijdens de test werden ook meteen de beperkingen van de huidige technologie duidelijk. Dat is dan in de eerste plaats de menselijke factor: andere auto’s die de colonne komen verstoren, zorgen voor automatische remmanoeuvres en stoppen voor een rood licht doet de Tesla ook niet. Wel knap is dan weer dat de auto in autopilot volledig zelf vertraagt van bijvoorbeeld 120 km/u tot stilstand om dan volledig autonoom te vertrekken … zolang hij maar een auto voor zich heeft die hetzelfde doet. Een doorbraak van de technologie komt er waarschijnlijk pas wanneer alle auto’s uitgerust zijn met technologie waardoor ze met elkaar kunnen communiceren. Maar dat is zeker niet voor de eerstkomende tien jaar en idealiter zou de autonome wagen ook moeten communiceren met de verkeersinfrastructuur … en dan lijkt 10 jaar zelfs nog optimistisch. Ondertussen is het wel mooi dat heel wat van deze technologie nu al het comfort van de  chauffeur (file-assistent, adaptive cruise control, …) én de veiligheid verhoogt.

Resultaten in oktober

Tijdens deze test werd heel wat data verzameld onder leiding van de Universiteit van Hasselt. Het volledige rapport dat de bevindingen aan de introductie van de zelfrijdende wagen koppelt, wordt in de tweede helft van oktober gepubliceerd

 

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!