Plug-in hybrides: slechts 4 wagens halen de fiscale drempel

UPDATE: de fiscaliteit rond de plug-in hybrides is sinds het verschijnen van dit artikel aangepast. De nieuwe lijst vindt u hier.

Vorige week raakte bekend dat de regering de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides wil aanpakken. Plug-ins  zullen een batterij van een bepaalde grootte moeten hebben om fiscaal voordelig te blijven. En na een blik op de cijfers blijkt dat de drempel wel heel erg hoog ligt …  

Heel wat plug-ins halen immers de drempel van 0,6kWh per 100 kilo net niet. Grootste verliezers zijn de Hyundai Ioniq en Kia Niro, die de minimumdoelstelling met 0,07 en 0,214 kWh missen. Maar ook de Toyota Prius (-0,44), Audi A3 e-tron (-0,44), Kia Optima (-0,43) en Volkswagen Golf GTE (-0,89) rijden net niet ver genoeg met hun batterij. En de gevolgen zijn redelijk groot. Zo zakt de fiscale aftrekbaarheid voor de Ioniq van 100% naar 89%.

Wie dan wel?

We koppelden de batterij-inhoud en het gewicht van 26 plug-ins aan elkaar om de berekening te maken en slechts vijf wagens halen momenteel de drempel. De  Kia Optima Sportswagon en Mitsubishi Outlander zijn auto’s die je in de lijst zou verwachten, maar ook luxewagens als de nieuwe Porsche Panamera plug-in en Audi Q7 e-tron halen het minimum. Die laatste, een kolos van bijna 2.5 ton, doet dat vooral dankzij zijn gigantisch grote batterij van 17,3 kWh.

De data voor alle 26 plug-ins die wij onderzochten kan u hieronder nalezen. De gegevens zochten we op via de websites van de constructeurs:

Een kleine wijziging maakt een wereld van verschil

In eerste instantie was de regering van plan om alle hybrides te penaliseren (full-hybrid en plug-in). De onderhandelaars hebben dat kunnen bijsturen door de full-hybrids uit de wind te zetten en door de energiecoëfficiënt voor de plug-ins (PHEV) te verlagen naar 0,6. Een wereld van verschil, want bij factor 1 had geen enkele wagen de norm gehaald. Maar wat nog merkwaardiger is, is dat er wel heel wat plug-ins de drempel halen wanneer we de factor 0,6 vervanger door 0,55. Daarbij horen de Ioniqs en Priussen van deze wereld, maar de luxewagens en SUV’s met een kleine batterij (die vooral geviseerd werden door de maatregel) niet. Of hoe het kind met het spreekwoordelijke badwater wordt weggegooid.

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine